Hem Forum Övrigt Störiga saker

Detta ämne innehåller 22 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 år, 8 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Så, jag har alltid avskytt TV-program (och youtubevideor) där folk uppför sig som skitstövlar och kallar det för ”dolda kameran” eller bara ”spratt”. Som barn uppskattade jag Blåsningen men jag tröttnade rätt snabbt när jag blev lite äldre eftersom hela premissen var att se hur dum en person såg ut när man lurade dem. Med det sagt hade Blåsningen åtminstone rätt genomtänkte och roliga idéer. Kanal 5 hade ett program för en massa år sedan som gick ut på att komiker spelade folk spratt i stil med att ta lite bajs på en pinne och försöka gnida pinnen mot oskyldiga människors ansikten. Jag tycker att den här videon förklarar precis exakt varför det inte är kul;
    https://www.youtube.com/watch?v=XWCJ_VaxXvo

Fredde
    Forumledare

Med den attityden blir du aldrig anställd av Sune Finåker!

Jag antar att dolda kameran-humor är något som kräver mycket talang och planering för att göra rätt, och är väldigt enkelt att göra dåligt. Relaterat till det är kanske busringningshumor, som jag också gissar lätt kan göras fel. Den dummaste busringningen jag hört var i ett P3-program där de busringde till Sjukvårdsupplysningen. Vilket jag tycker ligger åtminstone på gränsen till opassande, som att busringa till 112. Kanske någon genuint sjuk person inte fick nödvändig upplysning för att några humornissar ville göra ett skämt om en person som blandar ihop ”kondom” med ”kondor”? Det verkade åtminstone som att den uppringda rådgivaren inte tyckte det var roligt.

Å andra sidan finns den totalt klockrena busringningen till en psykolog. ”Jag har en tvångstanke: Så fort någon säger ”jaha” måste jag lägga på telefonluren.” Paus. ”Eh… jaha…” Klick!

Fredde
    Forumledare

Vet ni vad jag tycker är störigt? Att det finns så makalöst många Youtube-klipp med titeln ”Official Trailer” för olika kommande filmer, men sedan står det i beskrivningen att det egentligen är en ”fan-made trailer”. Ibland står det till och med ”Official Fan-Made Trailer” eller något liknande dumt. Jag kan inte föreställa mig något sätt att ursäkta detta, den enda förklaringen jag kan tänka mig är den cyniska ”om vi skriver att trailern är officiell i titeln klickar fler på länken, och det ökar antalet visningar vårt klipp får”. Det är sällan jag faktiskt blir lurad av det nuförtiden, men jag blir lika irriterad av det varje gång jag försöker kolla om en första trailer till en film jag ser fram emot har släppts, och bara får en lång lista med fejktrailers som utger sig för att vara officiella.

Jönsson
    Forumledare

Jag håller med dig. Det är väldigt frustrerande. Jag söker sällan på trailers på Youtube av just den anledningen. Jag föredrar att gå via imdb.

Fredde
    Forumledare

Det är störigt när man söker efter bilder/annan media relaterad till det nya Battlefront II, men då får fram en massa saker relaterat till det gamla Battlefront II, och vice versa. Var det verkligen nödvändigt att spelen skulle heta exakt samma sak?

Jönsson
    Forumledare

Dålig numrering är en av de störigaste sakerna som finns!

Fredde
    Forumledare

Är det bara som jag inbillar mig, eller har fler och fler svensktalande personer börjar referera till tecknade serier som ”comics”, även när de pratar svenska? Varför inte bara säga serier? Är det någon sorts distinktion för amerikanska serier, som när man kallar japanska serier för manga? Störigt är det iallafall, tycker jag.

Jönsson
    Forumledare

Jag har inte märkt av det alls, faktiskt. Kanske är det för att jag primärt snackar serietidningar med MsO-redaktionen. När jag var liten hade jag en hög med amerikanska samlingsalbum för seriestrippar. På lådan de låg i skrev jag ”comics” – gissningsvis för att de var amerikanska, men det var längesedan. Nuförtiden säger jag bara comics när jag pratar DC.

Fredde
    Forumledare

Ännu ett ord som stör mig: Att helt utan ironi säga ”gamea”. Maken till ful svengelska får man leta efter.

Jönsson
    Forumledare

Då måste jag passa mig. Jag har sagt gamea ironiskt så länge nu att jag inte tror att ironin håller längre.

Fredde
    Forumledare

Det är störigt när ett företag har support endast i form av ett telefonnummer eller en live-chatt, men ingen e-postadress att skicka frågor till. Det är ju mycket bekvämare att kunna skicka iväg sin fråga och sedan ta emot svaret när det passar, istället för att sitta i en telefon/chatt-kö.

Jönsson
    Forumledare

Som någon som arbetat med support kan jag säga att mail är det skönaste sättet att bemöta kunder men jag skulle gissa att många skulle se det som ineffektivt. Varför vänta en hel dag på svar när man kan få svar direkt?

Fredde
    Forumledare

Jag stör mig mer och mer på YouTubes algoritm för att avgöra vilka videor den tror jag är intresserad av. Bara för att jag tittade på ett skämt-klipp om The Last Jedi får jag nu en massa ”Varför The Last Jedi suger”-videos i hörnan när jag är på YouTube. Och eftersom jag nyligen såg på en video som kritiserar en viss internetpersonlighet har det börja dyka upp videos om vilken fantastisk person denne är. Jag blir faktiskt lite orolig över att folk kan få fel intryck om mig om de skulle råka titta över axeln när jag är på YouTube.

Jönsson
    Forumledare

Jag vet inte säkert varför jag tycker att detta är störigt. Jag avskyr att ställa frågor till specifika personer på öppna forum. Inte för att personerna inte svarar utan för att just öppenheten gör att alla som läser det tror att de också bör svara. ”Så funkar det”-podden har ramlat bort från min favorit-app Podbean. Det har hänt förut med andra podcasts och ibland har de kommit tillbaka och ibland inte. Det finns massor av andra poddappar såklart, däribland SR:s egen men eftersom jag lyssnar på alla mina poddar i podbean och eftersom jag inte vill fylla telefonen med podcastappar (och SR:s app är buggig utav bara tusan) så vill jag ogärna börja använda någon annan innan jag vet om det är ett tillfälligt bortfall eller en permanent grej.
    På den dryga timmen sedan jag ställde frågan till Anders & Måns i deras frågegrupp på Facebook (vilket definitivt var mitt första misstag) har jag bombarderats utav svar från andra användare som föreslagit andra appar jag kan använda. Nästan som en lek: ”Har appen jag gillar nämnts? Nej? Då skriver jag in den.” De försöker bara vara hjälpsamma, så jag kan inte vara arg på dem men det är också onödigt. Jag ville bara veta om programmet tagits bort från Podbean eller ej.

En liknande sak har hänt (och ja, detta är ett jävla gnäll – jag ber om ursäkt) när jag ställt frågor i officiella Q&A-trådar. Jag följer en Star Wars-expert på youtube och betalar även en dollar i månaden till hans patreon. Han är en utmärkt nyhetskälla och han gör riktigt bra videos. Som patreonsupporter får man om man vill också ställa hur många frågor man vill till hans veckoliga Q&A. Han svarar på samtliga. Jag har ställt ett par frågor rörande ovidkommande trams men jag har fått sluta eftersom andra patreons ofta väljer att gå in och svara på frågorna åt honom. Detta är störigt när jag ställer faktafrågor men ännu störigare när jag ställer åsiktsfrågor. Jag är intresserad av vad experten har att säga men jag kan inte bry mig mindre om vad något rando (Calrissian) som jag endast känner som ett användarnamn tycker.

Jag är som sagt inte helt säker på varför detta stör mig så mycket. Man kan säga att det stör mig att det stör mig så mycket. Egentligen bidrar de här människorna bara till diskussionen. Det kanske är störigt för att de gör det utan att jag bett om det.

• Det här svaret redigerades 2 år sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag kan förstå att det är störigt när man är ute efter ett svar på en specifik fråga, men får en diskussion kring frågan istället.

(Jag brukar inte använda mig av podcast-appar, utan laddar ner mp3-filer till mobilen istället. Men jag är gammaldags av mig.)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.