Hem Forum Läsbart Vad läser du?

Detta ämne innehåller 211 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 dagar, 22 timmar sedan.

Visar 2 inlägg - 211 till 212 (av 212 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Don Quijote består av två böcker, och tydligen skrevs den andra en tid efter att den första varit utgiven och läst av en stor publik. När jag nu börjat på bok två tycker jag det är roligt att den inleds med att riddaren får höra talas om att det gets ut en bok som skildrar hans äventyr, och han diskuterar bokens förtjänster och brister, inklusive det som jag klagade på i ett tidigare inlägg om hur Cervantes fyllde ut boken med andra historier som inte är relevanta för huvudhandlingen. Don Quijote-böckerna innehåller många sådana meta-skämt, speciellt eftersom Cervantes beskriver att han fått höra talas om riddarens äventyr från en tidigare skrift av en viss arab vid namn Sidi Hamid Ben Engeli, och att han egentligen bara återberättar dennes skildring av Don Quijote. Och vid några tillfällen nämner karaktärer i boken att de läst andra böcker av Cervantes, som de tycker är en alldeles förträfflig författare.

Fredde
    Forumledare

Nu har jag äntligen läst färdigt Den Snillrike Riddaren Don Quijote av La Mancha. Även om jag absolut tyckte om den kändes den fasligt lång, och det kändes nästan som att Cervantes var lika trött på den som jag var när han skrev slutet, som verkar vara gjort för att han definitivt inte skulle behöva skriva någon ytterligare uppföljare. Att den andra delen av boken var just en uppföljare är också något som faktiskt är en viktig del av handlingen, då majoriteten av den handlar om att Don Quijote träffar personer som läst den första delen, och alltså vet om vilken knäppgök han är. Så det hittar på diverse kreativa sätt att driva med honom och övertyga honom om att hans riddarfantasi faktiskt är sann, speciellt när han besöker en adelsman som ställer till med storslagna bisarra skådespel med mystiska trollkarlar och annat skumt. Jag hade tyckt det vore kul om några av dessa lustigkurrar själva hade råkat illa ut, att deras försök att driva gäck med Don Quijote hade lett till att de själva blev straffade på något sätt, men det sker aldrig.

På det stora hela känns boken som jag skrivit tidigare förvånansvärt relevant idag för att vara skriven på 1600-talet. Jag tycker främst det beror på att berättelser om en ensam hjälte som vandrar genom världen och råkar ut för äventyr är något som funnits i många tider, om det så rör sig om en vandrande riddare, en herrelös samuraj, en kringridande cowboy, en muskulös barbar, en rymdpilot eller för den delen en uråldrig tidsresenär i sin blåa låda. Att göra en parodi på detta koncept känns därmed tämligen tidlöst. Det finns säkerligen många andra humoristiska böcker som tagit sin inspiration från Don Quijote, men en som jag specifikt tycker känns lite som en tematisk arvtagare, både som en parodi på äldre litteratur och som en finurlig meta-berättelse, är The Princess Bride (boken, inte filmen).

Visar 2 inlägg - 211 till 212 (av 212 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.