Hem Forum Läsbart Vad läser du?

Detta ämne innehåller 227 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 månad, 1 vecka sedan.

Visar 3 inlägg - 226 till 228 (av 228 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

En fascinerande sak i boken är beskrivningen av hur engelsmännen påverkades av propaganda (och, det får erkännas, av hur jävligt den tyska armén faktiskt uppförde sig mot civila) till att vara riktigt förbannade på tyskarna, till den grad att exempelvis hundrasen dachshund försvann från gatorna och hundrasen ”German sheepdog” bytte namn till ”Alsatians”, ”German biscuit” blev ”Empire biscuit” och till och med det brittiska kungahuset såg sig tvungna att byta namn från ”Saxe-Coburg-Gotha” till ”Windsor”. Det får mig att tänka på de famösa ”Freedom fries”, men även det mer sorgliga fenomenet när muslimska familjer i USA kände sig tvungna att byta namn, sluta lära sina barn arabiska, eller till och med ljuga och säga att de var mexikanare, efter World Trade Center-attacken. Fast pommes frites-namnändringen blev åtminstone allmänt utskrattad tämligen snabbt.

Fredde
    Forumledare

Nu har jag läst färdigt Michael Howards ”The First World War”. Jag har stor respekt för vilken utmaning det måste vara att sammanfatta en sådan komplicerad konflikt, med så många viktiga historiska händelser, på under 150 sidor. Jag har förståelse för att det då inte går att ägna väldigt mycket tid åt allt det fruktansvärda lidandet som folk genomgick, utan oftast står det bara något i stil med ”i det här slaget dog 21000 soldater”. Jag kände ofta att jag var tvungen att pausa och försöka ta in sådana siffror, tusentals unga människor vars liv tog slut samtidigt, och de tusen och åter tusen anhörigas lidande, men det är svårt att greppa. Det känns ändå som att Howard inte är känslokall, utan på sina ställen faktiskt försöker understryka det fruktansvärda, och ofta speciellt hur ländernas civilbefolkningar och politiker reagerade på dessa fasansfulla siffror, hur opinionen gick mot en önskan om fred framför krig.

Boken har till en viss del också gjort mig intresserad av att läsa mer om detta märkliga krig, men samtidigt känner jag mig fortfarande en smula avskräckt med tanke på den oenighet som verkar finnas bland historiker kring det. Men man måste väl försöka acceptera att det sällan finns en objektiv sanning när det gäller historia.

Usch, det var hemsk läsning. Nu behöver jag något mer uppmuntrande. Få se, vilken bok har jag nu lånat på biblioteket?

Carrie

Helvete.

Fredde
    Forumledare

Carrie av Stephen King är en berättelse om en bitter ung människa som tar en fruktansvärd våldsam hämnd på de hon anser är hennes plågoandar i en förskräcklig massaker, inklusive på en skola. Det är något som får en helt annan innebörd när man läser om det år 2021 än vad det troligtvis gjorde när boken gavs ut 1974. Hur som helst, jag gillar att många av Carries ”plågoandar” ändå framställs som relativt sympatiska, som dumma ungdomar som gör fel men är ångerfulla över detta och faktiskt verkar tycka synd om henne, men det gör också att jag inte tycker att upptakten till det slutgiltiga katastrofen inte riktigt fungerar. Om alla dessa personer faktiskt hade börjat tycka om Carrie, eller åtminstone tyckte synd om henne, varför börjar de alla skratta när hon utsätts för en sista avskyvärd förnedring? King försöker förklara det med att situationen var så märklig att alla drabbades av någon slags kollektiv galenskap, men jag köper det inte riktigt. Det känns som att han redan bestämt sig var historian skulle gå men skrivit in sig i ett hörn, då de sympatiska karaktärerna ändå måste trigga Carries vrede på något sätt.

King ser givetvis till att göra referenser till några klassiska skräckförfattare (och Bob Dylan), och jag tyckte han gjorde en ganska schysst subtil referens till Lovecraft mot slutet av boken (specifikt till The Dunwhich Horror), men det förtogs lite av att han långt tidigare gjorde en mer osubtil och konstlad namedrop.

Visar 3 inlägg - 226 till 228 (av 228 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.