Hem Forum Läsbart Vad läser du?

Detta ämne innehåller 210 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 månader, 1 vecka sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 211 totalt)
  • Författare

Ande
    Forumledare

Jag läste DCs Rebirth #1 idag, startskottet på processen att reverta New 52-tramset som har pågåt i 5 års tid. De gamla hjältarna verkar vara påväg tillbaka (bl a JSA vilket ju är trevligt) och serierna som skrevs före flashpoint kommer troligtvis vävas in i kontinuiteten igen. Jag vill väldigt gärna börja läsa DC igen, men jag fixade inte New 52-universumet pga att många av mina favorithjältar inte längre fanns och betraktades som om de aldrig funnits.

I Rebirth försöker man nu åtgärda detta och det går nästan att utläsa en viss skam över New 52, som att de ber om ursäkt.

Blir allt bra efter rebirth då? Nej det tror jag inte, DC hade problem långt innan dess, men för första gången på många år är jag nu redo att ge dem en chans åtminstone.

Jönsson
    Forumledare

Du är mycket mer förlåtande än jag. Jag tror inte att jag är redo att ge DC mitt förtroende igen. De tappade bollen något kopiöst. Men jag måste säga att jag blir lite lockad när du talar om JSA. Kanske…

Fredde
    Forumledare

Jag håller på att läsa The Lando Calrissian Adventures, en samlingsvolym med tre böcker om Lando skrivna på 80-talet av L. Neil Smith. Den tidiga historien av Star Wars expanderade universum har alltid fascinerat mig, och även fast dessa böcker kom ut efter Return of the Jedi känns det ändå inte som att de riktigt passar in i mallen för det expanderade universumet så som det blev efter Thrawn-trilogin. Det ligger närmre de ännu äldre Han Solo-böckerna, speciellt då de för det mesta undviker Rymdimperiet annat än i små sidoreferenser.

Mest intressant är kanske hur Smith gör ett bra jobb med att göra Lando till en egen unik karaktär, inte bara ”Han Solo med mustasch”. Lando är sofistikerad (ibland på gränsen till snobbig), smart, och föredrar att lösa problem med sin hjärna framför att använda strålpistoler och knytnävar. Och turligt nog hamnar han i situationer där hans hjärna ofta är hans bästa vapen. En annan intressant sak är hur varje berättelse förr eller senare verkar ta en sväng mot det smått psykedeliska på olika vis, vilket känns ovanligt, men inte ovälkommet, i Star Wars.

Böckerna får mig förresten att önska att det fanns en datorspelsversion av sabacc.

Jönsson
    Forumledare

Jag läste Lando Calrissian and the Mindharp of Sharu för något år sedan. Det var en surrealistisk upplevelse, men också rolig. Jag var dock inte tillräckligt fångad för att läsa vidare tyvärr.

Fredde
    Forumledare

Jag föreställer mig att det skulle vara kul med en animerad adaption av Lando-böckerna, gjord i samma stil som exempelvis Yellow Submarine. Lando Calrissian and the Flamewind of Oseon är i princip ”Millennium Falcon flyger genom en lavalampa”.

Jönsson
    Forumledare

Jag håller på att läsa The Hunger Games av Suzanne Collins.
    null

När filmen kom ut för fyra år sedan såg jag den på bio och var inte särskilt imponerad. Jag såg nyligen om den och mina känslor för den hade inte förändrats alls. Den kändes tråkig och ointressant. Mycket mer ointressant än den hade någon rätt att vara. Mycket handkamera, mycket skak, många långa tystnader. Den tycktes ta sig själv på väldigt stort allvar trots att den också ansträngde sig för att inte visa våldet (som hela historien bygger på) i bild. Visst, där var mycket blod men de flesta som dog gjorde det precis utanför bild.

Boken däremot är raka motsatsen. Huvudpersonen Katniss är inte en särskilt rolig karaktär, men det är lätt att känna för henne och det är svårt att sluta läsa. Boken är mycket mer grafisk och mycket mer intressant än filmen. Jag önskar verkligen att jag läst den först.

• Det här svaret redigerades 4 år, 9 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Du får läsa Battle Royale och jämföra dem! Det är faktiskt möjligt att Hunger Games-boken är bättre än Battle Royale-boken, jag tyckte att Battle Royale hade intressanta idéer men ofta var ganska mediokert skriven. Men det är möjligt att det beror på en mindre bra översättning som kanske inte fångande nyanserna i det japanska originalet.

Jönsson
    Forumledare

Battle Royale skulle vara intressant att läsa faktiskt. Just nu är det dock Sandman: Overture av Neil Gaiman och J.H. Williams som gäller.

null

Jag försökte följa den när den kom ut i lösnummer men väntetiderna mellan varje nummer var så långa att jag gav upp efter ett tag. Nu, flera år senare finns den äntligen i en samlingsvolym. Jag har bara tagit mig en liten bit in men både prosan och teckningarna är fantastiska. Serien är ju en prequel (eller ouvertyr) till Gaimans fantastiska Sandman-svit från åttio och nittiotalet och än så länge känns den verkligen passande. Gaiman säger i förordet att han gärna hade velat ha med den här berättelsen i originalsviten men till skillnad från exempelvis George Lucas verkar Gaiman också vara medveten om att den faktiskt inte fick plats och har nu anpassat den för att passa in med vad Sandman faktiskt blivit, snarare än att försöka göra den som han alltid ville och sedan försöka ändra i originalet. Sandman började som skräckserie, men Sandman: Overture är mer lik den moderna och introspektiva fantasy som originalserien sedermera utvecklades till.

Jönsson
    Forumledare

Just nu läser jag Kamrat mördare av Ian Flemming. Den är lite mer känd under sin originaltitel; From Russia with Love.

null

Boken bygger på att den ryska organisationen SMERSH beslutar sig för att äntligen ta revansch på den irriterande brittiske spionen som vid det här laget har lyckats sätta stopp för en hel drös av deras ondskefulla planer runt om i världen. Det är den femte boken i originalserien, vilket passar in rätt bra när ryssarna listar de operationer som Bond förstört.
    Det gör det också lite intressant att filmen From Russia with Love bara är den andra Bondfilmen i ordningen. I filmen gjordes det om en smula så att istället för att vara den ryska organisationen SMERSH, så var det den internationella organisationen SPECTRE som tog sig an Bond och istället för att röra sig om en revansch för flera förstörda planer så är det istället en direktrevansch för att Bond hade haft ihjäl en av deras agenter. Jag säger inte vilken agent det var, men den första Bondfilmen heter Dr. No.

Fredde
    Forumledare

Allt på det där omslaget är fantastiskt. ”Zebra Special”, ”Kamrat Mördare”, ”Det hördes ett fnittrande…”, jag vet inte vilket som är bäst.

Jönsson
    Forumledare

På sida 92 hittar vi också bokens bästa textrad. när Bond funderar i sitt stilla sinne över uppdraget han precis givits;

”Hur bar sig folk åt i sängen när de var tillsammans med en kvinna vars bankkonto var det enda de var intresserad av? Det kanske låg en erotisk stimulans i att man våldtog en säck guld. Men en chiffermaskin?”

Jönsson
    Forumledare

Just nu läser jag The Lightning Thief av Rick Riordan. Det är den första delen i serien om Percy Jackson. Tydligen har de första två böckerna filmatiserats, men eftersom de tydligen skall vara riktigt dåliga – inte bara som filmer utan även i förhållande till böckerna de är baserade på – tror jag att jag skiter i att se dem.
    Jag är nästan klar med första boken och jag tycker väldigt mycket om den. Det är tydligt att den är skriven för yngre läsare, men den är väldigt rolig och hyfsat spännande.
    null

Premissen är att de gamla grekiska gudarna fortfarande existerar och fortfarande påverkar världen. Samtliga stora världshändelser under de senaste 3000 åren har haft med dem att göra, och de har flyttat och anpassa sig för att passa in med vart den västerländska civilisationen (som mer eller mindre har sitt ursprung i det gamla Grekland) har haft sitt säte.
    I premissen ingår också att alla gamla sagor (exempelvis om Herakles eller Perseus) hände på riktigt, men att vanliga människor nu bara ser dem som legender. Därför är en viktig del utav själva äventyret centrerat kring att kunna mycket om grekisk mytologi. Något som passar mig alldeles utmärkt.

Fredde
    Forumledare

Eftersom det är skrivet för yngre läsare gissar jag att det inte är så mycket fokus på Zeus amorösa eskapader och dylikt? Är de grekiska gudarna ”Disneyfierade”, eller är Zeus och kompani lika stora/större skitstövlar som Hades?

Jönsson
    Forumledare

Nä, gudarna är precis lika stora skitstövlar som de är i sagorna. Riordan har mycket bra koll på grekisk mytologi och han hymlar inte med guarnas många snedsteg. Med det sagt så går han inte alltid in på detaljerna om exakt vad som hände, utan lämnar en del åt läsarens fantasi. Men just äktenskapsbrotten bland gudarne är faktiskt handlingsbärande i boken.

Fredde
    Forumledare

Undrar förresten om taglinen på omslaget är en referens till RoboCop?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 211 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.