Hem Forum Spel X-wing miniatures

Detta ämne innehåller 112 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 5 månader, 1 vecka sedan.

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 113 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Det är intressant att jag nu börjar bli ordentligt nostalgisk för vissa prequelskepp. Jag hade inte bangat en Jedi starfighter!

Fredde
    Forumledare

Utöver mitt ständiga lovsjungande av N1 finns det många prequelskepp jag gillar. Darth Mauls värstingåk ser cool ut, och de ursprungliga droidskeppen från The Phantom Menace har en viss charm, med ett vagt proto-TIE-Fighter-utseende utan att vara för uppenbart. Det hade också varit intressant att se en miniatyr av Padmés kungliga silvriga skepp, även om det inte är något stridsskepp.

En sak som är lite märklig är hur Fantasy Flight verkar beskriva Klonkrigen som en strid mellan den hjältemodiga Republiken och de ondskefulla Separatisterna. Jag antar att de inte är de första som vill sälja Star Wars-produkter genom att reducera den moraliskt komplexa konflikten i prequelfilmerna till ”de goda mot de onda”.

Jönsson
    Forumledare

På Sci-fibokhandeln kostar ett ”conversion kit” 500 spänn. Jag kommer inte att ha råd att spela Second Edition på ett bra tag.

Fredde
    Forumledare

Jag har en idé i huvudet att låta Second Edition vara ”prequel only” för mig, så jag håller skeppen från de andra filmerna till First Edition. Men det är nog inget jag kommer investera i just nu.

Fredde
    Forumledare

Alltså, Fantasy Flight måste väl ändå vara lite sarkastiska i sina beskrivningar av Republiken? I den här artikeln står det saker som ”Despite the turmoil, brave Jedi Knights continue to staunchly support democracy, commanding legions of clone troopers to defend the Republic” och ”With the pilots in this Squadron Pack, you’ll have what it takes to preserve the Republic for another thousand generations”.

Jag menar, har man sett filmerna vet man ju vartåt Repuliken och jediriddarna barkar, och att det till en ganska stor del är deras eget fel. Att ”försvara demokratin” med en armé av framodlade förslavade barnsoldater känns ju inte så värst heroiskt.

Jönsson
    Forumledare

Förväntar du dig att de skall vara ärliga och böja sig inför tolkningar?

”To provent assumed further genocide, the Rebel alliance conducts a terrorist bombing and blows up a military installation – killing millions of conscripted soldiers, prisoners of war and hired contractors along with their outspoken enemies.”

Fredde
    Forumledare

Jag antar att min reaktion till en viss del kommer sig av att jag för närvarande håller på att läsa Republic Commando-böckerna, som verkligen understryker idéerna om att Republiken och jediriddarna kompromissar lite väl mycket med sina ideal i sin kamp för det goda(?).

Jönsson
    Forumledare

Jag menar inte att du har fel, jag bara menar att de texterna inte är skrivna från något annat perspektiv än arméernas eget. När du spelar Republiken spelar du ju inte som någon av pacifisterna vid sidan som berättar hur det egentligen ligger till.

Och vi får aldrig glömma republikens väktares främsta visdomsord;

null

Fredde
    Forumledare

Jag hade tänkt argumentera lite till kring det hela, men när jag gick på Fantasy Flights sida precis såg jag något mycket viktigare:

Så vet jag ju säkert att jag måste köpa Second Edition.

Jönsson
    Forumledare

Jävlar vad snygg den är!

Fredde
    Forumledare

Jag tar tillbaka lite av min kritik om Fantasy Flights pro-Republik-propaganda. Ett av de nya crew-korten är ”Chancellor Palpatine”, ett kort som kan användas av både Republiken och separatisterna. Och man kan när som helst under spelet vända det till sin andra sida, ”Darth Sidious”. Det är ett ganska briljant spelmekaniskt sätt att indikera att något är ruttet i Republiken.

Det kommer naturligtvis vara obligatoriskt att skrika ”POWER! UNLIMITED POWER!” när man vänder på kortet.

Fredde
    Forumledare

En tanke slog mig: Om X-Wing nu också omfattar prequel-filmerna, finns det inte en ganska stor risk/chans att vi kommer att få Jar Jar Binks som crew-kort?

Jönsson
    Forumledare

Jag passade på att införskaffa mig den där Rebelltransporten trots allt. Arbetslösa kulturarbetare badar ju som bekant i pengar.

null

Till den fick jag nu äntligen också Jek Porkins. Det var värt det bara för det.

Fredde
    Forumledare

Och en extra X-Wing är ju inte fy skam heller!

Fredde
    Forumledare

Fantasy Flight har en artikel om N-1, och i den framgår det att Anakin är en av piloterna, med specialförmågan att göra en extra barrel roll. Det kommer naturligtvis vara obligatoriskt att säga ”I’ll try spinning, that’s a good trick!” varje gång man använder den förmågan.

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 113 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.