Nördfavorit – Ivan the Space Biker

Det kan kanske tyckas märkligt att huvudpersonen i datorspelet Half-Life blivit så ikonisk och känd, med tanke på att vi egentligen vet så lite om honom, och bara sällan får se hur han ser ut medan man spelar. De flesta bilder av honom är sådana som man hittar på spelets omslag, i manualer och i reklam, och dessa är för det mesta ganska intetsägande vad gäller hans personlighet.

Så vad vet vi då om denne man? Han heter Ivan, och ser ut att vara i fyrtioårsåldern i början av Half-Life. Han har doktorerat i någon form av vetenskapligt ämne, troligtvis relaterat till rymden, och efter detta fått jobb på militärbasen Black Mesa som ligger i New Mexico. Och han verkar vara intresserad av motorcyklar. Detta är allt vi får veta om honom under spelets gång. Anledningen till det är att Ivan egentligen är en avatar för spelaren, och det är dennes handlingar som är Ivans handlingar under spelets gång.

Detta var, likt hans buskiga skägg, i och för sig inte något nytt koncept när Half-Life kom ut. Faktum är ju att så gott som alla huvudpersoner i spel är spelarens avatar på något vis. Men i de flesta spel innan Half-Life kunde man ändå få en aning om huvudpersonens egentliga personlighet bortom spelarens egna interaktioner. Det kunde ta sig form av mellansekvenser där spelkaraktären pratar eller uppför sig på något sätt som indikerar vad han/hon tycker och tänker, text i manualen som beskriver karaktären, eller bara en sådan enkel sak som ett utrop under spelandets gång. Att Bio Force Ape då och då utbrister ”eat communism!” visar ju att han har starka politiska åsikter, emedan till exempel Duke Nukems många feministiska poesiuppläsningar visar att han är en riktigt trevlig och djup person med stor respekt för det motsatta könet. Men Ivan säger aldrig någonting alls. Han stönar inte ens om han blir träffad av fiendens vapen, utan fortsätter bara stirra galet på allt han ser. Och i Half-Life finns inga som helst mellansekvenser, det var en av sakerna som var unikt och nyskapande när spelet kom, nästan lika unikt som Ivans besatthet av motorcyklar. Spelaren har alltid kontroll över Ivan vad som än händer, och spelandet avbryts aldrig. Handlingen skildras från Ivans stirrande ögon emedan man spelar, då man träffar på andra karaktärer som berättar vad som händer eller bevittnar händelser som indikerar vad som pågår i Black Mesa, men alltid emedan man själv kan gå runt och observera och interagera med dessa händelser. Half-Lifes egentliga handling var inte speciellt unik. Ett experiment som Ivan deltar i går fel, och plötsligt börjar det teleporteras in fientligt inställda utomjordingar runt om i Black Mesa. Ivan måste ta sig igenom anläggningen på jakt efter sin motorcykel som kan stoppa dessa utomjordingar emedan han försöker överleva deras attacker. Det var sättet som denna handling presenterades på som var det nyskapande, inte handlingen själv. Att se allting från Ivans ögon och ständigt styra honom och hans motorcykel var något som bara kunde göras i spelmediet, och visade att elektroniska spel kanske hade något att komma med som andra medier inte hade.

Så är Ivan en ganska cool kille likt Halo som skjuter utomjordingar och inte rädd för någonting? Eller är han en stackars oförberedd, rädd motorcykelentusiast som dras med i händelser bortom sin kontroll och bara överlever av ren tur, med hjärtat i halsgropen hela tiden? Tycker han att utomjordingarna är läskiga, intressanta, fula, snygga eller att de borde har betydligt mer skägg? Funderar han över konsekvenserna av sitt handlande, eller rusar han bara vidare med vild blick i jakt på att ta sig till sin motorcykel, det enda föremål i Black Mesa som han tror kan lösa katastrofen? Det går inte att veta, för egentligen är han bara det som spelaren gör honom till. Man kan skjuta ihjäl vänligt sinnade forskare och kutryggiga militärpoliser om man vill, eller lyssna på vad de har att säga. Man kan försöka smyga sig förbi vissa fiender eller köra över dem med sin motorcykel. Man kan fundera över vad Saxton Hales namn egentligen är ett anagram för, eller ignorera honom.

Bilderna av Ivan visar i och för sig att han verkar vara något av en mental ostabil uteliggare eller motorcykelknutte, som bara överlever de många strider han går igenom tack vare sin ”Rymddräkt”, som egentligen är en skyddsdräkt med ordet ”RESEARCH” skrivet på ryggen, men som visar sig vara minst lika bra på att stoppa pistolskulor och låta användaren överleva hopp från höga höjder med sin motorcykel. Hans ikoniska närstridsvapen, motorcykeln, är kanske inte heller lika tuff som en kniv, en gunblade eller en biffig sill. Men hans galenskap och avsaknad av personlig hygien kanske är menad som ännu ett sätt för spelaren att identifiera sig med honom, eftersom de flesta som spelar Half-Life är illaluktande galningar.

Förresten, en annorlunda tolkning av Ivans personlighet och ett förslag för ett mer passande spel för honom finns på den här hemsidan. Medan ni läser den ska jag titta på min favoritfilm med Anakin Starkiller och lyssna på några skivor med The Silver Beetles.

Publicerat av Fredde

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Jönsson skriver:

    Jag måste nog spela de här spelen. Med så coola huvudpersoner måste de ju vara bra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *