Nördfavorit – Sheng Long

Nu är det den första april igen, och då tycker jag det kan vara passande att dra sig till minnes ett av de mest inflytelserika aprilskämten genom tiderna. Jag syftar givetvis på den sägenomspunne hemlige karaktären i Street Fighter-spelen, Sheng Long, en karaktär som har varit inspirationskällan till ett flertal andra mer eller mindre välkända karaktärer i den spelserien. Trogna Markera som Oläst-läsare kanske kommer ihåg att jag omnämnt Sheng Long i ett tidigt avsnitt av Nördcasten, men jag tycker det kan vara på plats med en mer utförlig beskrivning av historiken kring denne mäktige slagskämpe.

Det hela började med en felöversättning. I arkadspelet Street Fighter II: The World Warrior från 1991 (ett spel som blivit betydligt mer känt och omtyckt än dess föregångare, lustigt nog) slutar varje match mellan två kombattanter med att vinnaren säger några ord om sin egen förträfflighet till sin slagne motståndare. Karaktären Ryu (ofta ansedd som spelseriens ”huvudperson”, om det finns någon sådan) skryter då om en av sina attacker, kallad Shoryuken, med orden (översatt från japanska) ”Om du inte kan besegra Shoryuken så kan du inte vinna!” Problemet uppstod när den engelska översättaren av arkadspelet istället skrev de odödliga orden ”You must defeat Sheng Long to stand a chance.” ”Sheng Long” är med andra ord en felöversättning av Ryus brinnande knytnävsslag Shoryuken. Många spelare tolkade det som att Sheng Long var namnet på en okänd karaktär, och så var ryktesspridningen igång. Det hela hjälptes inte av att när spelet året därpå släpptes till SNES så hade förvisso felöversättningen fixats i spelet (till ”You must defeat my Dragon Punch to stand a chance”), men manualen omnämner Sheng Long som Ryus läromästare. Och samma år gjordes aprilskämtet som verkligen satte fart på legenden om Sheng Long.

I april-numret år 1992 av den amerikanska speltidningen Electronic Gaming Monthly (ofta förkortat till EGM) ägnas en sida åt att beskriva Sheng Long och hur man kan hitta honom i spelet, inklusive bilder som påstås föreställa honom. Han framställs som en mäktig slagskämpe med många olika extremt starka förmågor, nästan omöjlig att besegra. Och sättet att nå honom tycks minst lika omöjligt: Du måste spela igenom hela spelet som Ryu, och inte bli träffad av motståndarna en enda gång. När du sedan når slutbossen M. Bison måste du både undvika att slå och bli träffad av honom under tio rundor (notera att en typisk Street Fighter-match vanligtvis varar i tre rundor)! Om du lyckas med detta hävdar tidningen att Sheng Long dyker upp, besegrar Bison med lätthet, och sedan blir den nye slutbossen. Bilderna visar att han i princip ser ut som Ryu, men med svarta kläder och långt vitt hår. Jag måste säga att det lustigaste med denna artikel är att precis under den finns en ruta som gör reklam för en tävling där den som hittar årets aprilskämt i tidningen kan vinna ett spel. Trots denna tämligen uppenbara ledtråd verkar det som att det var många som svalde skämtet med hull och hår, inklusive ett antal andra speltidningar runt om i världen som beskrev den nya hemliga karaktären, tydligen utan att vara medvetna om att det rörde sig om ett aprilskämt. EGM gjorde 1997 också en ”uppföljare” till skämtet där Sheng Long avbildas lite tydligare, med tips om hur man ska hitta honom i Street Fighter III.

Det förekom ytterligare några omnämnanden av Sheng Long som Ryus läromästare, främst i en amerikansk serietidning från 1993 baserad på spelet. Det är möjligt att det gjorde att spelskaparna på Capcom bestämde sig för att hitta på en ”riktig” bakgrundshistoria, och introducerade Ryus riktiga lärare, en herre vid namn Gouken. Intressant nog har även han svarta kläder och vitt hår. Gouken var under lång tid enbart en bakgrundsfigur, det var först långt senare, i Street Fighter IV, som han blev en faktisk spelbar karaktär (och ett av hans segercitat är ”You must defeat me to stand a chance”). Det finns dock en annan, mer känd karaktär i Street Fighter som kan tänkas kopplas till Sheng Long.

I spelet Super Street Fighter II Turbo (spelen i serien fick med tiden längre och längre namn när nya varianter av dem gavs ut) från 1994 kan spelaren utmana sig själv att nå slutbossen utan att bli besegrad en enda gång (även om man lyckligtvis inte måste undvika att bli träffad helt och hållet), och då inleds matchen mot Bison med att en mystisk man klädd i svart (med rött hår) dyker upp och mördar Bison (oroa er inte, han frisknade till senare). Under matchen får man inte veta namnet på denne brutale och mäktige kämpe, men senare avslöjas det att hans namn är Akuma, och att han är en skurk som mördade Gouken. Akuma har sedan dess blivit en populär karaktär som dykt upp i de flesta senare Street Fighter-spel. Capcom verkar aldrig ha sagt rakt ut att han skulle vara inspirerad av Sheng Long, men likheterna är slående.

Den nyaste avbildningen av Shen Long.Tyvärr har Sheng Long själv aldrig fått äran att bli en spelbar karaktär, även om det gjordes åtminstone ett seriöst försök under utvecklingen av spelet Street Fighter: The Movie (spelet baserat på filmen baserat på spelet!), men han fick stryka på foten på grund av tidsbrist. Utöver ovan nämnda karaktärer har det dock gjorts en och annan referens till honom i senare spel, inklusive i marknadsföringen till Street Fighter V, där han fick en skämtsam profil, inklusive en ny illustration, i en databas över samtliga Street Fighter-karaktärer. Jag har hört det sägas att Sheng Long-skämtet är ursprunget till konceptet med ”upplåsbara karaktärer” som ju förekommer i många spel nu för tiden, men jag vågar inte svära på att det stämmer (det är möjligt att konceptet existerade innan dess i något mer eller mindre obskyrt spel). Det går dock ändå inte att förneka att Sheng Long varit tämligen inflytelserik, och så vitt jag vet finns det ingen som har besegrat honom hittills!

Publicerat av Fredde

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *