Warhammer 40,000-arméer: Squats

Ett gäng tungt beväpnade squats.Jag har tidigare beskrivit hur Warhammer 40,000-universumet har science fiction-motsvarigheter till flera av de klassiska fantasy-raserna, inklusive rymdorker, rymdalver och till och med rymdhobbitar. Men var har då rymddvärgarna blivit av? Faktum är att det finns en motsvarighet till dvärgar i Warhammer 40,000, som kallas squats, men det var längesedan vi såg till dem i någon större kapacitet i spelet, och det finns jämförelsevis mindre material om deras bakgrund och enheter än för andra arméer. Jag ska återkomma till vad som hänt med squats, men låt oss börja med att beskriva vilka dessa buttra och skäggiga krigare är.

En Warlord, ledaren för Squar-arméer.Squats är egentligen inte utomjordingar på samma sätt som orker och eldar, utan är likt rymdhobbitarna istället en avart till människor, så kallade abhumans. Faktum är att deras latinska namn är ”Homo sapiens rotundus”. Deras historia börjar flera tusen år innan spelets ”nutid”, när mänskligheten först började utforska och kolonisera galaxen. Vissa människor koloniserade ett antal planeter när galaxens mitt, planeter som hade stora mineraltillgångar, men som också var väldigt ogästvänliga och hade hög gravitation. Kolonisatörerna var tvungna att bo i underjordiska tunnelsystem för att överleva på planeterna, och den höga gravitationen gjorde att de efter några generationer började bli tämligen kortväxta och muskulösa. Jag vet inte hur pass vetenskapligt korrekt detta är i verkligheten, men jag tycker det är en tillräckligt rimlig science fiction-förklaring till ett kortväxt folkslag som bor under jorden och gräver fram mineraler.

Som jag beskrivit i tidigare inlägg drabbades galaxen senare av en kataklysmisk period då människornas planeter isolerades från varandra, och det var när kolonisatörerna på gruvplaneterna fick klara sig på egen hand som de utvecklade sin egen kultur och blev till squats såsom vi nu känner dem. Efter ett tag började de komma i kontakt med eldar och orks, som de till en början handlade med. Men när orkerna började kriga mot dem, och eldar struntade i att hjälpa dem, utvecklade squats ett djupt rotat hat mot orks, och en allmän bitterhet mot eldar. När människorna till slut upprättade sitt galaxomspännande Imperium införlivades squats i detta, men de fick förvånansvärt nog (med tanke på Imperiets något fascistiska lutning) behålla en anmärkningsvärt stor grad av självständighet. Exempelvis fick de behålla sin egen religion, som till stor del går ut på dyrkan av förfäder, även om Imperiets präster lyckades övertyga squats om att dyrka Kejsaren också, så att förfäderna var underkastade honom. På det stora hela kan alltså squats se som allierade till Imperiet snarare än en direkt del av det, och de bidrar gärna med sina arméer i krig mot Imperiets fiender. Det kan dock nämnas att vissa squats genom åren blivit korrumperade av Chaos-gudarna, men dessa så kallade ”Chaos squats” är om möjligt ännu mer obskyra i Warhammer 40,000 än sina godhjärtade motsvarigheter.

Squats är på det stora hela lika typiska fantasy-dvärgar, och kanske specifikt dvärgarna i fantasy-Warhammer. De är stryktåliga både fysiskt och psykiskt, mycket ståndaktiga och svåra driva tillbaka om de väl grävt in sig i en position. De lägger en stork vikt vid heder, både sin egna sina förfäders, och kan vara tämligen lättretade, med mycket långa minnen så att de sällan glömmer en oförrätt. De gillar att dricka alkoholhaltiga drycker och sjunga sånger. De är naturligtvis duktiga på gruvarbete, och även på att utveckla och bygga teknologi av olika slag. Faktum är att squats har en något mer rationell syn på teknologi jämfört med Imperiet och deras mystiska Adeptus Mechanicus, som ju omgärdar all teknologi med ritualer och mysterier. Squats är mer praktiska, och tvekar inte att utforska och uppfinna nya prylar när det behövs, vilket gör att de överlag ses som något mer teknologiskt avancerade än Imperiet.

En Hearthguard i exo-armour.Squats är organiserade utifrån de fästningar, Strongholds, som de byggt på sina hemplaneter. Varje Stronghold kan sägas vara sin egen stat, som styrs av en Lord och hans aristokrati i form av den så kallad Hearthguard. Flera Strongholds kan gå samman till en League, som alla har sina egna egenheter (och ibland till och med krigar mot varandra). Sedan finns det också de så kallade Engineer Guilds, oberoende organisationer av squats som sköter teknologi. Organisationen reflekteras i arméerna, även om de inte leds utav en Lord utan av en Warlord som är utsedd av en Strongholds Lord att ta hand om krigiska göromål. Denna Lord brukar ha en eskort av Hearthguard, som i strid är utrustade med mycket tung rustning kallad exo-armor. Ingenjörer kallade Guildmasters hjälper också till i strid med sina tekniska kunskaper. Sedan finns det också så kallade Living Ancestors, squats som blivit flera hundra år gamla, och på grund av sin höga ålder har mycket visdom att delge, men även utvecklat psioniska förmågor som de kan använda på slagfältet.

Squats på en tungt beväpnad trehjulig motorcykel.Som tidigare sagts är squats arméer inte lika utvecklade och detaljerade som andra Warhammer 40,000-arméer. Deras vanliga fotsoldater kallas Troopers, och tenderar att ha något mer avancerade och tunga vapen än andra arméers. Det finns också Thunderers som är fokuserade på strid på distans med tunga vapen, och Berserkers som föredrar närstrid (gärna med yxor, naturligtvis). Squat-arméer brukar också innehålla skvadroner av squats på motorcyklar, inklusive Trikes som har en förare och en squat med ett tungt vapen. Bland squats olika artilleripjäser kan nämnas Mole mortar, vars projektil gräver sig fram under marken och exploderar under fiendens fötter.

Ett Land Train, i Epic-skala.Många av squats enheter kommer faktiskt inte från Warhammer 40,000-spelet i sig, utan från spinoffspelet som jag beskrivit i ett tidigare inlägg, Epic. I detta spel, som spelas med miniatyrer i mindre skala men i större mängder, introducerades ett flertal häftiga fordon som squats använder sig av. Dessa inkluderar enorma pansarvagnar med namn som Colossus, Leviathan och Cyclops, och stora Land Trains, fordon som består av ett bepansrat ”lok” och flera tungt beväpnade vagnar som rullar fram över slagfältet. Här finns också ett antal mycket stora artilleripjäser, samt flygande fordon i form av Gyrocopters och stora luftskepp.

En tekniskt kunnig Guild Master.Så vad hände med squats? De introducerades i den allra första utgåvan av Warhammer 40,000, och medverkade som sagt också i Epic, och lär ha varit en hyfsat omtyckt armé bland spelarna. När den andra utgåvan av Warhammer 40,000 kom ut fick varje armé sin egen bok med regler och bakgrund, en så kallad Codex. På många ställen utlovades att även en Codex för squats var på gång, och squat-spelare väntade tålmodigt… men någon Codex dök aldrig upp. Det fanns förvisso några grundläggande regler för squats i spelets regelbok, men därefter verkade det som att Games Workshop ignorerade dem fullständigt. Faktum är att det ett tag verkade som att squats tagits bort från spelets kanon helt, då de inte omnämndes i något nytt material, och diverse gamla böcker redigerades om i nya utgåvor så att alla referenser till squats togs bort. Riktigt så illa verkar dock inte ha varit fallet, då det i senare utgåvor av spelet finns några små referenser till dem här och där, om än inga som helst regler eller nya miniatyrer. Till slut gavs en kanonisk förklaring till vad som hänt med squats: Deras hemplaneter hade anfallits av tyranids, som dödade och åt upp så gott som alla squats. Det fanns några få överlevare spridda runtom i galaxen, men inte några stora mängder, och definitivt inte tillräckligt för att gå samman till en armé.

Ett demiurg-rymdskepp från Battlefleet Gothic.Många spelare spekulerade över varför Games Workshop gjort på detta vis, varför de först ignorerade squats, och sedan bara sa ”tyranids åt dem”. Efter några år kom dock Jervis Johnson, en av Games Workshops spelskapare, med vad som får anses vara den officiella förklaringen i ett foruminlägg. Han skrev att när han och hans kollegor satte igång med den andra utgåvan av Warhammer 40,000 hittade de aldrig motivationen att skriva en ny och intressant Codex om squats. Han tyckte att squats på många sätt var ganska fåniga (inklusive namnet ”squats”), och kunde aldrig riktigt komma på hur de skulle kunna göras seriösa och intressanta igen (även om han också erkände att squats i Epic var ganska intressanta med sina många stora fordon). Så istället sköt spelutvecklarna på squats Codex och jobbade på Codex-böcker arméer som de tyckte hade större potential. När de till slut insåg att de troligtvis aldrig skulle göra något med squats hittade de helt enkelt på historian om tyranids-invasionen för att slippa tänka på dem igen. Intressant nog nämner han också i foruminlägget att det fanns planer på att börja om från början med rymddvärgar-konceptet med en helt ny utomjordingsart kallad demiurg, men utöver några omnämnanden här och där i fiktionen, och några demiurg-rymdskepp i spinoffspelet Battlefleet Gothic, verkar det inte ha blivit något av dessa planer heller.

Grendl Grendlsen, den nya squat-miniatyren.Det verkade alltså som att vi aldrig skulle få se squats igen, även om de behöll anhängare bland många gamla nostalgiska spelare, som ibland använde de gamla miniatyrerna i de nya utgåvorna genom att säga att de ”räknas som” Imperial Guard eller dylikt. Men förra året kom en mycket oväntad nyhet: En helt ny squat-miniatyr, med nya regler! Denna nya squat, med namnet Grendl Grendlsen, gavs dock inte ut till Warhammer 40,000-spelet, utan till spinoffspelet Necromunda, där han är en legosoldat som säljer sina tjänster till andra krigare. Så sent som i år kom ytterligare en squat till Necromunda, vid namn Ragnir Gunnstein. Det är nog inte troligt att vi kommer att få se en hel armé av squats igen, det hela känns mest som en vinkning till gamla nostalgiska spelare, men efter att ha trott att squats var helt utdöda gjorde det många spelare mycket glada att se Games Workshop erkänna deras existens.

En stor squat-armé i Epic-skala.På sätt och vis tycker jag faktiskt att squats som de existerar nu är passande för rymddvärgar. Att de drivits från sina hem av en övermäktig fiende och nu vandrar omkring i galaxen, bittra över sitt öde och kanske med förhoppningar att en dag återigen etablera sig, är ju något som passar in på många andra skildringar av dvärgar, inklusive J.R.R. Tolkiens version. Jag gillar squats kanske just för att de är så pass obskyra, och för att de representerar den tidiga versionen av Warhammer 40,000, som var en smula ljusare och mer humoristiskt. Där passade det med armé av korta, färgglada motorcykelknuttar. Jag håller inte helt med Jervis Johnsons åsikt om att de inte skulle kunna uppdateras till det mer seriösa nutida Warhammer 40,000, och även om det inte känns väldigt troligt håller jag ändå tummarna att någon spelskapare på Games Workshop en dag ger dem en chans till återupprättelse, att de får komma hem till sina fästningar och gruvor igen. Var finns Warhammer 40,000-motsvarigheten till Gandalf?

Publicerat av Fredde Squats symbol.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *