I mitt första inlägg här på MSO diskuterade jag problemen med licens-MMORPG och hur spelarna ska kunna känna att de har någon sorts inflytande på världen utan att egentligen ha det. Ett av exemplena jag nämnde var Biowares nya Star Wars-MMORPG, som nu har fått ett namn, nämligen Star Wars: The Old Republic, och en hemsida med mycket intressant information om spelet.
Biowares drag att låta sitt onlinespel utspela sig under Den Gamla Republikens era i Star Wars-kontinuiteten är på många sätt ett genidrag, utöver det som jag tidigare nämnde om att alla som vill kan vara jediriddare eller siths. Utöver dessa karaktärstyper kommer spelet också att innehålla andra typer av yrken (även om Bioware inte sagt specifikt vilka dessa är har det redan gjorts vissa gissningar, bland annat från Penny Arcades sida), och högst troligtvis även möjligheten att spela som andra raser än människor (vågar man hoppas på Hutts?).
Det viktigaste med att spelet utspelar sig en sisådär 3500 år innan filmerna är kontinuiteten. Det förra Star Wars-MMORPG:et (Star Wars Galaxies) utspelade sig under Rymdimperiets era, och var därför väldigt begränsat av just filmernas händelser, för att inte tala om allt det sidomaterial som finns kring dessa. Men för 3500 år sedan spelar nästan inget av detta någon större roll. Det finns ingen risk att spelarna ska träffa på någon person från filmerna, inte ens Yoda var född vid denna tid. Det finns inte heller så väldigt mycket fiktion om denna period av Star Wars-galaxen historia (förutom de gamla Tales of the Jedi-serierna och Biowares egna spel, Knights of the Old Republic), så spelskaparna kan hitta på mycket av handlingen själva utan att det stöter emot kanon.
Det intressanta är att vi redan till en viss del vet hur Bioware kan tänkas ta sig an Den Gamla Republiken, tack vare deras tidigare spel som utspelar sig under denna tid. Deras huvudsakliga tanke verkar vara att saker och ting egentligen inte skiljer sig så värst mycket från tiden då filmerna utspelar sig. Jediriddare har ljussvärd, siths har ”Darth” i sina namn, rymdskepp flyger omkring och skjuter laserkanoner, protokolldroider översätter språk och astromechdroider reparera saker, wookies är stora och håriga, hutts tjocka och slemmiga, jawas korta och giriga, och folk utbrister titt som tätt ”I have a bad feeling about this…” Saker som inte dök upp i förrän i filmernas tid har också väldigt lika motsvarigheter här. I stället för Stormtroopers har man Sith Troopers, i stället för ”Millennium Falcon” har man ”Ebon Hawk”, och i stället för en stor slutstrid mot den stora rymdstationen ”The Death Star” har hjältarna i KOTOR en stor slutstrid mot rymdstationen ”The Star Forge”. Idén verkar vara att inte förvirra spelarna så väldigt mycket utan ge dom vad de känner till om Star Wars-universumet, om än i annorlunda skepnad. Hur mycket av detta som kommer att finnas i MMORPG:et återstår att se, men det verkar högst troligt att Bioware går tillväga på samma sätt där.
Perioden som spelet utspelar sig är också idealiskt lämpad till just ett MMORPG. Det finns två stora faktioner i galaxen, jediriddarna och sitherna. Dessa är i ständigt krig med varandra, och består till stor del av mäktiga krigare med tuffa vapen och utrustning. World of Warcraft har med all önskvärd tydlighet visat att ett MMORPG med två krigande faktioner att välja mellan kan bli en stor hit. Bioware verkar också vara smarta nog att inte framställa sitherna som några generiska elakingar, utan i stället som en typ av Kraften-användare som helt enkelt har en annan filosofi än jediriddarna, en filosofi som går ut på att låta känslor styra en, inte låta någonting stå i vägen för sina ambitioner och att det är helt naturligt att de starka härskar över de svaga. Och så har de ju alla de häftiga krafterna, såsom blixtar och telekinetiska strypgrepp.
En viktig sak med att det finns så lite kanon om Den Gamla Republiken-perioden är att det gör det möjligt för spelarna att kunna ha mer inflytande på spelvärlden. Om det plötsligt dök upp en mäktig spelar-jediriddare och besegrade Darth Vader i ett MMORPG hade nog de flesta kanon-nördar satt bactan i halsen, men om samma mäktige jediriddare dök upp i Den Gamla Republiken och besegrade Darth Sven-Åke hade det inte gjort så värst mycket. Spelaren kunde känna sig mäktig över att ha besegrat en Sithlord, Sithlord-spelaren kunde bli arg och börjat hitta på en plan för att ta hämnd, och detta kunde hända med otaliga jedi- och sith-spelare över hela galaxen utan att det påverkar något annat än vilken faktion som för tillfället har ett mindre övertag.
Jag ser starkt fram emot Star Wars: The Old Republic, och hoppas innerligt att det blir bra rent spelmekaniskt också. Men Bioware är ju kända för sina bra spel, så det är kanske inte något större orosmoment.
En reaktion till “The Old Republic: Ett mycket lovande MMORPG”