Jag är inte MsO:s stora Star Trek-nörd, den äran går till Fredde. Däremot kan jag skryta med att jag på senare år lärt mig att uppskatta Trekken nästan lika mycket som mitt älskade Star Wars. Som den stofil jag är kan jag inte annat än älska besättningen på ur-Enterprise. Kirk, Spock och McCoy – en helig treenighet av det finaste med Star Trek. Hur är det då när dessa figurer plötsligt ska spelas av nya snubbar?

Jag hade aldrig trott det men det inte bara fungerar, det är riktigt jävla snyggt!

Denna senaste Star Trek-film är inte bara en spännande actionfilm, den lyckas på ett mästerligt sätt porträttera alla mina favoritkaraktärer på ett sätt som dels hyllar originalskådespelarna men som också börjar om från början. Den nye Kirk (Chris Pine) är kanske lite för mycket av ett svin för min skull. Att William Shatner är ett svin kan jag ta, han är ju trots att William Shatner, men den här nye killen får kämpa lite för att vinna mitt förtroende. Detsamma skulle kunna sägas om Spock. Ingen – INGEN – kan göra den rollen bättre än Leonard Nimoy. Den nye killen (Zachary Quinto) kommer däremot så nära som någon människa (eller vulcan) någonsin kommer att komma. Jag köpte inte alla beslut han tog men det kändes mer som manusets fel än skådespelarens. Den största juvelen i kronan är dock Karl Urban i rollen som Leonard ”Bones” McCoy. Om DeForest Kelley hade klonats hade det blivit Karl Urban. Han hann inte ens säga sin första replik innan jag visste precis vem han var.  Efter det var det bara att luta sig tillbaka och njuta av en perfekt skådespelarprestation.

Resten av besättningen på Enterprise fungerade precis lika bra. Uhura (Zoe Saldana) är inte bara löjligt snygg utan också förvånansvärt cool. Detta trots den märkliga kärlekshistorian som klämts in mellan henne och Spock. Sulu (John Cho) och Checkov (Anton Yelchin) fungerade också alldeles utmärkt men den bäste av dem alla var Simon Pegg som Scotty. Efter att ha sett trailern trodde jag absolut inte att jag skulle gilla hur de avbildade honom men jag kan stolt säga att jag hade fel.

Tråkigast i filmen var nog skurken. En arg romulan vid namn Nero, spelad av Eric Bana. Eftersom alla andra karaktärer skulle återintroduceras fick han inte så mycket tid att synas, vilket gjorde honom rätt tråkig. Däremot avbildades han som en äkta Star Trek-filmskurk – i ett stort ondskefullt skepp vars interiör alltid är mörk och rökig och fylld med märkliga vassa kanter. Kolla in vilken som helst av de andra Star Trek-filmerna så förstår du vad jag menar. Inget ont om Eric Bana eller om Nero som karaktär. Han var bara ingen Khan.

Så bra som den här filmen är så hade den ändå några bitar som den kunde klarat sig utan. Alla som sett trailern har sett den spydige lille ungen som kör ifrån en polis i en stulen bil och råkar köra den utför ett stup för att sedan ställa sig upp och säga ”I’m James Tiberius Kirk”. Det är precis så larvigt som man föreställer sig det. Men lyckligtvis är det borta snabbt.

Det allra bästa med filmen är dock hur väl den tar hand om sina nördar. Detta är inte ”Star Trek 0”, eller ”Star Trek Begins” – detta är Star Trek XI. En naturlig fortsättning på den gamla filmserien utan att negera något av det som hänt tidigare som dessutom lyckas starta om alltihop ändå så att nya författare kan ta sig an storyn från ett nytt perspektiv. Förklaringen till detta gömmer sig i lite snyggt inlagd dialog (bland annat levererad av ingen annan än original-Spock) som är tillräckligt tydligt för att nördarna ska upptäcka den direkt och för att de vanliga dödliga ska kunna låtsas som att de inte hörde det. Dessutom är filmen fullsmockad med små snyggt inlagda referenser till allt som kommit före. Från TOS till TNG, från DS9 till ENT. Detta är verkligen Star Trek-nördarnas Star Trek-film.

Publicerat av Jönsson

2 reaktioner till “Star Trek XI – en recension (Spoilervarning)

1. Jag tyckte inte retcon-förklaringen var direkt subtil, hela gammel-Spocks mindmeld med Kirk var ju i princip ett sätt att förklara hela det alternativa universumet. Missförstå mig inte, det var en jävligt bra retcon, men det kändes nästan som att den fick ta upp en lite väl stor del av filmen.

2. Subtil kanske inte är rätt ord men jag undrar om ett icke-fan skulle lagt så mycket tanke på det.