Samus Aran är en supertuff rymdhjälte, iklädd en makalöst häftig rustning, utrustad med ett flertal oerhört användbara vapen och annan hårdvara, som slåss mot läskiga rymdmonster och utforskar komplicerade grottor, rymdbaser, etc. i några av Nintendos mest omtyckta spel genom tiderna, inklusive det smått legendariska Super Metroid, av många spelnördar ansett som höjdpunkten av 16-bitarseran och kanske till och med världens bästa spel någonsin. Och just det, hon är kvinna.
Det är det jag gillar allra mest med Samus. Det första man tänker på är för det mesta inte det faktum att det finns ett par bröst under den där rustningen. Och Nintendo har egentligen aldrig gjort någon stor grej av det heller, förutom Metroid-spelens slutsekvenser som, om man lyckas klara spelet väldigt snabbt, visar henne i bikini. Denna lilla smula fanservice har dock aldrig varit det som definierar Samus, det är enbart en bonus för personer som lägger ner rejält med tid på att utforska vartenda skrymsle av planeterna hon besöker och komma på olika sätt att raka av några minuter på sitt personbästa. Vilket det faktiskt finns hela hemsidor dedikerade till.
Man kan ta och jämföra Samus med andra kvinnliga huvudkaraktärer i spelsammanhang, till exempel den kanske allra mest kända, Lara Croft, huvudpersonen i Tomb Raider-spelen. Lara är en supersexig hjältinna i tajt åtsittande tröja och korta byxor. Och just det, hon är en arkeolog utrustad med två pistoler som aldrig får slut på ammunition och som gärna besöker snöiga bergstoppar iklädd enbart tidigare nämnda tröja och byxor. Mycket av marknadsföringen kring Tomb Raider har genom åren gått ut på att säga ”kolla vilken snygg kvinna!”, medan mycket av marknadsföringen kring Metroid har gått ut på att säga ”kolla vilket snyggt spel!” (ja, förutom när de jämför det med grillat kött, men Nintendo var ju inte alltid helt kunniga på området ”bra reklam”) Lara är kvinna först, hjälte sedan. Samus är hjälte först, kvinna sedan.
Med detta inte sagt att kvinnligheten är helt oviktig för Samus. Men i stället för att associera kvinnlighet med stora bröst och tajta tröjor verkar Nintendo i stället vara inne på spåret med en annan traditionellt kvinnlig sak: Mödraskap. Super Metroid handlar om hur Samus måste hitta den metroid-larv som i det förra spelet, Metroid II: Return of Samus, bestämde sig för att Samus är dess mamma. Även om Samus själv inte direkt besvarar moderskänslorna är det ändå möjligt att se Super Metroid som en historia om en mamma som letar efter sitt borttappade barn. En annan intressant aspekt av Samus kvinnlighet är att nästan alla hennes ärkefiender också har varit av kvinnligt kön, och flera av dom kan kanske också, med lite fantasi, kallas mödrar. Först var det Mother Brain som i och för sig bara är en stor hjärna i en burk, men namnet antyder ju om att det både rör sig om en kvinna och en mamma (”jag är inte bara en mordisk superdator, jag är också mamma…”). Slutbossen i Metroid II var den stora metroid-drottningen, mamman till alla de metroider som Samus kämpat sig igenom på planeten SR388 för att nå henne. Och i både Metroid Fusion och Metroid Prime-spelen hotas Samus av en ond kopia, först parasiten SA-X och sedan Dark Samus. Dessa båda är ju uppenbarligen också av kvinnligt kön, och även om de inte är mammor kan man kanske säga att Samus är deras mamma?
Men som sagt, varför diskutera Samus kvinnlighet när det inte är det som är det viktiga? Det viktiga är ju att hon är den oerhört tuffe huvudpersonen i de oerhört bra Metroid-spelen. Och det är det faktum att det lika gärna skulle kunna ha varit en manlig huvudperson som gör det faktum att det är en kvinnlig huvudperson så bra.
2 reaktioner till “Veckans nördfavorit – Samus Aran”