Det är lätt hänt att man kan få för sig att Shigeru Miyamoto var mannen som gjorde Nintendo till det framgångsrika TV-spelsföretag det är i dag, men en person som varit minst lika och på vissa områden kanske ännu mer viktig och inflytelserik är den jämförelsevis mindre kände Gunpei Yokoi. Han började med att uppfinna diverse mekaniska leksaker för Nintendo, men hans första riktigt stora framgång var de bärbara spelmaskinerna kända som Game & Watch, vilket också innebär att det var han som uppfann (och fick patent för) den här saken:
Visst, det är mycket troligt att om Yokoi inte uppfunnit styrkorset så skulle någon annan förr eller senare ha gjort det, men det var ändå en lovande början på karriären att ha skapat en sak som miljontals människor skulle lägga sina tummar på genom åren.
Yokois allra största skapelse är nog dock ändå en liten grå, bärbar spelmaskin kallad Game Boy. Det är denna maskin som kanske bäst symboliserar hans designfilosofi, ”lateral thinking of whitered technology”, vilket innebär att undvika att använda alltför ny och oprövad teknologi. De flesta av Game Boys konkurrenter (till exempel Ataris Lynx och Segas Game Gear) var för sin tid väldigt högteknologiska, med färgskärmar, inbyggda lampor och snabba processorer. Detta ledde till att de snabbt drog en himla massa batteri och ofta var stora och otympliga, vilket inte riktigt funkar när man ska göra en bärbar maskin. Game Boy var i jämförelse ytterst primitiv, med en monokrom skärm och en gammal Z80-processor. Men detta gjorde inte bara att den drog mindre ström, utan också till att det blev betydligt lättar att göra spel till den. De flesta spelprogrammerare vid denna tid hade mycket vana med Z80-processorn då den hade varit ytterst populär i diverse 8-bitarsmaskiner, så det gick snabbt att lära sig hur man kunde få det bästa ur Nintendos bärbara maskin.
Yokoi låg också bakom ett flertal klassiska Nintendo-spelserier, till exempel Metroid och Wario-spelen. Men trots detta gick det fullständigt åt skogen när han skapade flopp-maskinen Virtual Boy, så han slutade på Nintendo. I stället grundade han sitt egna företag och arbetade på en bärbar maskin kallad WonderSwan, som blivit något av en kultklassiker bland spelnördar. Tyvärr fick Yokoi aldrig se sin sista maskin släppas, då han avled 1997 i en bilolycka innan den var färdig. Ett av spelen till WonderSwan, pusselspelet Gunpey, är uppkallat efter honom.
Och även fast han slutade på Nintendo har hans designfilosofi fortsatt att användas ända fram tills idag. Företaget har haft en oerhörd framgång med sin TV-spelsmaskin Wii, som må ha den minst imponerande tekniska prestandan av denna generations konsoler, men ändå är rejält uppfinningsrik och nytänkande. Så kanske hade inte Shigeru Miyamoto varit där han är idag om inte Gunpei Yokoi hjälpt till.