Datorspelet UFO: Enemy Unknown, även känt som X-COM: UFO Defense, brukar anses vara en klassiker i strategispelsgenren. Det handlade om en topphemlig militär enhet kallad X-COM (en förkortning för Extraterrestrial Combat Unit) som har i uppgift att besegra en invasion av läskiga utomjordingar som kommit till Jorden i sina flygande tefat för att kidnappa människor (och boskap), terrorisera städer, bygga mystiska baser och hålla på med en massa andra otrevligheter. Spelet bestod av ett antal segment: Det börjar med att du bygger en bas någonstans i världen, köper in soldater och utrustning, och sedan väntar på att din radar ska upptäcka ett UFO som du då anfaller med attackflygplan. När UFOt blivit nedskjutet skickar du dit dina modiga mannar för att ta kål på överlevande utomjordingar, vilket görs med turbaserad strategi, i princip spelets huvudsegment. När soldaterna har säkrat UFOt återvänder de till basen, och du kan nu använda dina forskare för att forska fram hur utomjordingarnas vapen och utrustning fungerar, så att du kan använda dessa emot din fiende (i början av spelet är du för det mesta ganska utklassad mot utomjordingarnas överlägsna teknologi), och sedan upprepas processen. Naturligtvis måste du också ta reda på var utomjordingarna kommer ifrån och hur du ska sätta stopp för dem en gång för alla, bland annat genom att undersöka döda utomjordingar eller ännu hellre levande som dina soldater lyckas ta till fånga.
Spelet blev väldigt populärt och fick ett flertal uppföljare, men ingen av dessa verkar anses vara lika bra som originalet, och efter ett tag verkade spelserien ha dött ut. Men i år utannonserades ett omstart av serien med ett nytt spel som bara heter XCOM. Nyheten togs dock inte emot med någon enorm glädje av fansen av de gamla spelen, då XCOM skiljer sig på många sätt från föregångarna. Den mest uppenbara skillnaden är att spelet inte är ett turbaserat strategispel, utan ett FPS. Den andra stora skillnaden är att spelet utspelar sig på 50-talet, i stället för nutiden som de gamla spelen. Förståeligt nog anser många fans att det nya spelet helt och hållet missat poängen med vad som gjorde originalet så populärt, men jag måste ändå komma med ett visst försvar.
Det jag minns mest med UFO: Enemy Unknown var stämningen som fanns i spelet. Utomjordingarna var främmande och läskiga med sin fantastiska teknologi, och striderna med dem var, trots att de var turbaserade, väldigt spännande då man aldrig visste var de gömde sig, och om de skulle skjuta ihjäl en av ens stackars soldater när han går runt ett hörn. Samtidigt var det också spännande att forska om utomjordingarna, och att fånga en som fortfarande levde var höjden av lycka då de ofta bidrog med information om var dessa besökare kom från och vad de ville. Och naturligtvis var det roligt när man kunde använda deras teknologi mot dem och faktiskt få övertaget. Jag tror att FPS-synvinkeln kan komma att göra striderna minst lika nagelbitande som i originalet, och de utomjordingar man får se i trailern till spelet verkar vara genuint främmande varelser helt olika liv så som vi känner det, ännu läskigare och konstigare än de gröna (och gråa, och röda) gubbarna i Enemy Unknown. Tydligen ska också forskningsmomentet finnas kvar, och man får se när spelet huvudperson börjar använda vapen baserade på utomjordingsteknologi.
Att det nya spelet utspelar sig på 50-talet finner jag också riktigt roligt. En del personer menar att det bara är ett försök att haka på 50-talstrenden som kan ses i moderna och populära spel som Bioshock och Fallout, men även om så är fallet så passar tiden utmärkt för ett spel som handlar om en hemlig organisation som bekämpar utomjordingar. Det var ju faktiskt på 50-talet som många av de populära konspirationsteorierna om utomjordingar började dyka upp, såsom Roswell-kraschen, Area 51, Project Blue Book, Majestic-12 och Men in Black. Samtidigt fanns ju också paranoian om kommunistinfiltrationer och annat läskigt. Allt detta tror jag kan bli en utmärkt bakgrund till ett X-COM-spel. Men spelet har ju inte kommit ut ännu, så det återstår att se hur bra eller dåligt det faktiskt kommer att bli. Jag hoppas dock att de som spelar det kan göra det med tanken att det är något helt nytt som inte använder de gamla spelens specifika spelsystem, men ändå försöker behålla deras stämning.
2 reaktioner till “XCOM på 50-talet, fungerar det?”