Som tidigare nämnts håller jag just nu på att spela Final Fantasy VIII, och jag tycker faktiskt att det är ett ganska kul spel. Detta förvånar nog många personer, som tycker att Final Fantasy VIII är ett av de sämsta spelen i serien. Jag tror dock att många av dessa har missförstått spelet lite grann, precis som jag gjorde första gången jag spelade det. Detta gjorde jag så gott som direkt efter att jag var klar med Final Fantasy VII, och jag var nog helt och hållet beredd på att uppföljaren skulle vara mer av samma sak. Men så var inte fallet. Final Fantasy VIII har ett spelsystem som skiljer sig radikalt från det i Final Fantasy VII på många punkter, även fast det är lätt att luras till att tro att de kan spelas på samma sätt. Gör man det kommer man dock troligtvis tycka att det är oerhört tråkigt och dåligt gjort. Om man däremot tar sig tid att förstå de nya spelsystemen och spelar därefter så är det desto mer underhållande. Och när det gäller Final Fantasy så är det just så det alltid har varit.
Final Fantasy-serien har aldrig varit rädd för att prova nya saker, vilket både är dess största styrka och, i mångas ögon, dess största svaghet. Man kan sammanfatta det så här: Inget Final Fantasy-spel är likt sin föregångare eller sin efterföljare. Och det är just det som gör så gott som alla spelen i serien hatas av vissa fans och älskas av andra. Låt mig ge några exempel:
Redan Final Fantasy II skilde sig radikalt från föregångaren. Handlingen var mer komplex (för ett NES-spel, det vill säga) och spelsystemet var rejält förändrat, speciellt hur man ökade sina karaktärers styrka. Systemet var nyskapande, men inte helt genomtänkt, och därför brukar spelet anses vara ett av de sämsta i serien (vilket kanske också har att göra med att en viss Akitoshi Kawazu var inblandad). Därför återgick Square i mångt och mycket till det första spelet när de gjorde Final Fantasy III, fast med en hel del förbättringar och utvecklingar av det spelets system.
Därpå följde Final Fantasy IV, som införde helt nya spelsystem, inklusive stridssystemet Active Time Battle som återkommit i många Final Fantasy-spel sedan dess. Nu återgick man till att låta handlingen vara i fokus likt Final Fantasy II, men på grund av en inte helt lyckad översättning, var det många som inte riktigt hängde med i den. Uppföljaren Final Fantasy V är nog mest känt för sitt väldigt välgjorda spelsystem och mindre för sin handling, som var ganska kliché och liknade Final Fantasy I och III. Final Fantasy VI fokuserade återigen på handlingen, men hade även en hel del innovativa spelidéer. Som ni kanske märker verkar spelserien så här långt ha något av sin egna version av ”udda/jämn-regeln”, där de udda spelen fokuserar på spelsystemet och de jämna på handlingen.
Det blir dock lite svårare att applicera den regeln på senare spel, då både Final Fantasy VII och VIII har komplexa handlingar men, som tidigare nämnts, skiljer sig markant rent spelmässigt. Längre än VIII har jag inte kommit i spelserien, men jag vet ändå med mig att Final Fantasy IX var en återgång till de ”traditionella” Final Fantasy-spelen, Final Fantasy X gick vidare på VII:s och VIII:s spår, Final Fantasy XI var ett MMORPG vilket på många sätt gör det helt olikt samtliga föregångare, Final Fantasy XII har intressanta (men kontroversiella) spelsystem och en värld man kan utforska fritt emedan Final Fantasy XIII verkar vara betydligt mer linjärt. Och för att avrunda det hela ska även det kommande Final Fantasy XIV vara ett MMORPG.
Så som ni ser finns det flera Final Fantasy-spel som liknar tidigare och senare spel, men det viktiga är att de så gott som aldrig liknar spelet direkt före det eller direkt efter det i serien. Och det är just det som gör att det är så gott som omöjligt att hitta två Final Fantasy-fans som har samma åsikter om alla spel i serien.
Final Fantasys huvudkonkurrent har länge varit Dragon Quest, en spelserie känd för att hålla på traditioner, där varje spel har så gott som samma spelsystem med mindre förfiningar och tillägg. Det är samma recept som använts gång på gång tills kocken blivit väldigt bra på det och kan producera en delikatess. Kocken bakom Final Fantasy-spelen provar i stället nya recept varje gång, eller gräver fram något gammalt som de inte använt på ett tag, och även om det ibland kanske inte blir jättegott så är det alltid spännande att få smaka något nytt.
Problemet är att många Final Fantasy-fans verkar ha fått för sig att det finns en sorts Final Fantasy-spel som alla de andra måste likna, även fast så aldrig har varit fallet. Det vore bättre att i stället bedöma varje spel i serien på sina egna grunder och ständigt vara flexibel och öppen för nya idéer och spelsystem. Säga vad man vill om Final Fantasy, men rädd för förändringar är serien inte. Och därför bör dess fans inte vara det heller.
Så, hur fungerar Final Fantasy VIII:s spelsystem? Upplys oss, du vise!
Här är den bästa förklaringen jag kunnat hitta:
http://www.gamespite.net/toastywiki/index.php/Games/FinalFantasyVIII