Alla som har sett filmen Alien och dess uppföljare känner till den skrämmande livscykeln som titelmonstret (vars ”riktiga” namn är xenomorf) genomgår. Från ett läderaktigt ägg hoppar en slemmig liten varelse (som brukar kallas ”facehugger”) och fäster sig på ansiktet på en människa (eller, som visas i Alien 3, på något annat djur). Den för in ett xenomorfembryo i kroppen på människan, och detta embryo växer sedan inuti sin värdorganism till det till slut bryter sig ut på ett blodigt och skräckinjagande sätt (det är därför detta stadium i xenomorfens utveckling brukar kallas ”chestburster”). Sedan växer sig den ”nyfödda” relativt snabbt upp till vuxen storlek, till det faktiska Alien-monstret.
Men var kommer ägget ifrån? I den andra Alien-filmen, Aliens, ges förklaringen att det utöver ”vanliga” xenomorfer också finns drottningar, extra biffiga xenomorfer som har förmågan att lägga ägg (och i Alien 3 visas det att drottningens livscykel är likadan som för ”vanliga” xenomorfer, alltså ägg, facehugger, chestburster, vuxen). Därmed kan man säga att livscykeln är komplett förklarad med alla nödvändiga steg. Men konceptet med en Alien-drottning verkar inte ha varit regissören av den första filmen, Ridley Scotts, ursprungliga idé, utan i stället något som hittades på av regissören av Aliens, James Cameron.
Den första Alien-filmen genomgick många förändringar under hela sin produktion, och det finns ett flertal scener som inte spelades in eller som klipptes bort från filmen innan den gick upp på bio. En av de mest kända av dessa scener, som senare fanns med som extramaterial på DVD-utgåvan av filmen (och som naturligtvis även finns att se på YouTube), är en som ger ett annat svar på var xenomorfägg kommer ifrån. Scenen utspelar sig nära slutet av filmen, när monstret har dödat alla besättningsmedlemmar ombord på rymdskeppet Nostromo förutom nördfavoriten Ellen Ripley (och skeppskatten). Ripley håller på att förbereda sig för att lämna Nostromo i dess livbåt och spränga skeppet i luften, för att därmed förhoppningsvis kunna ta kål på den till synes oövervinnliga xenomorfen en gång för alla. I den bortklippta scenen upptäcker hon att monstret trots allt inte har tagit livet av åtminstone två av besättningsmedlemmarna, då hon hittar dem fastklibbade på en vägg. De båda verkar dock vara bortom all räddning, speciellt den ena av dem som verkar hålla på att mutera och ändra form till… ett ägg!
Scenen klipptes bort eftersom den drog ner tempot på filmens slutakt, där Ripley rusar genom skeppets korridorer i ett desperat försök att fly från monstret. Då skulle det tyckas vara lite märkligt om hon stannade upp, stod stilla och tittade på något en lång stund innan hon började springa igen. Detta är fullt förståeligt, och filmen funkar uppenbarligen utmärkt utan scenen, men samtidigt är det lite synd med tanke på att själva konceptet om xenomorfens livscykel som läggs fram i scenen är så intressant, och definitivt läskigt. Faktum är att jag tycker denna förklaring till varifrån äggen kommer ifrån är mer läskig än ”det finns en extra stor alien som lägger äggen”. Det som gör monstret i Alien så läskigt är hur helt främmande det är, hur olikt det är liv såsom vi känner det. Drottningar som lägger ägg är jämförelsevis mer likt något som vi redan känner till, exempelvis insekter av olika slag, än att äggen skapas av att andra organismer muteras till dem (medan de fortfarande lever!). Det ger också en intressant förklaring till en tidigare scen i filmen, när Nostromos besättning hittar en enorm kammare full av ägg ombord på ett kraschat utomjordiskt rymdskepp. De mumifierade kvarlevorna av skeppets pilot indikerar att denne dött då en xenomorf bröt sig ut ur den, men det verkar inte finnas några andra besättningsmedlemmar i skeppet. Skulle det kunna vara så att alla de andra besättningsmedlemmarna har muterats till äggen som människorna hittar…?
Xenomorfdrottningen introduceras som sagt i Aliens av James Cameron, och i den filmen passar den ganska bra in. Aliens är, till skillnad från Alien, mer en actionfilm än en skräckfilm, och då funkar det bra att ha ett extra stort monster att besegra på slutet, ungefär som en slutboss i ett TV-spel. Men i den första filmen passar det mycket bättre att varje steg i monstrets livscykel är något omänskligt, främmande, och väldigt väldigt läskigt.
Jag hade en lång diskussion om Alien 3 och Alien 4 på den senaste festen jag var på. Jag gillar Alien 3 men ogillar Alien 4 och tvärt om gällde för min vän. Intressant nog kom vi överens om att bägge två i varje fall var rätt dåliga filmer.
Alien 3 var ett bra koncept som gick igenom lite för mycket Development Hell innan den blev en färdig film. Många av de bra idéerna lyser fortfarande igenom (och syns ännu tydligare i Director’s Cut-versionen).
Fredde, har du missat att den här scenen faktiskt är med i Directors Cut versionen och således har setts av ganska många. Den är alltså inte bara obskyrt extramaterial utan kan klassificeras som canon då Båda versionerna är godkända av Ridley Scott. Personligen så räknar jag den första filmen som en egen serie och dom nästföljande filmerna som en annan. Prometheus utspelar sig tex bara i samma universum som Alien 1.
Förövrigt heter Skeppskatten Jones och Utomjordingarna refereras till som Space Jockeys. Det verkar onekligen som att Space jokeysarnas ursprung är en del av det som kommer utforskas i Prometheus så det ser vi fram emot.
Jo, jag kallade ju faktiskt scenen för ”en av de mest kända”, så jag tyckte inte jag antydde att den skulle vara väldigt obskyr. Oavsett vad Scott säger är jag dock osäker på om jag vill att scenen ska vara kanon (jag litar inte på Ridley Scotts omdöme om kanon allt för mycket efter hans många flummiga omklippningar av Blade Runner). Det känns som sagt lite konstigt att Ripley, helt ensam med ett fruktansvärt monster i hälarna, skulle stanna upp och stå och titta på de fastklibbade besättningsmedlemmarna så länge som hon gör i scenen. Jag har inte sett Director’s Cut-versionen av filmen, så jag vet inte exakt var scenen hart satts in någonstans. Är det efter att nedräkningen till Nostromos självförstörelse har börjat? I så fall är det ännu konstigare att Ripley skulle göra något annat än att springa så fort hon bara kan.
Jag ser scenen som en intressant idé, men om idén skulle ha använts i filmen hade scenen nog fått göras lite annorlunda för att det skulle funka.
Och naturligtvis vet jag att skeppskatten heter Jones (eller ”Jonesy”). Det vet väl alla?!
Den är fortfarande kvar under flykten så som jag minns det. Jag köper dock att hon stannar upp och beskådar denna freakshow.
Jag tycker förövrigt(och vad jag har förstått så är det även den generella consessuset) att The Final cut av Blade Runner alltså den senaste är den definitiva versionen. Ridley Scott har till skillnad mot George Lucas lyckats förbättra sin film. Tycker iaf jag. Det som har lagts till har varit små viktiga detaljer som pekat på möjligheten att Deckard själv mycket väl kan vara en Replicant vilket ställer filmen alla frågor än mer på sin spets och ger en helt ny dimension till storyn.
Men man kan ju kalla det för flum också om man vill det 🙂
Jag har en del mindre positiva åsikter om de ”nya dimensioner” som implikationerna om att Deckard skulle vara en replikant ger Blade Runner, men det är kanske inte värt att gå in på i den här kommentarstråden. Kanske borde Markera som Oläst skaffa sig ett forum för sådana diskussioner…?
Har aldrig tänkt på att det faktiskt ser ut som att Brett håller på att förvandlas till ett ägg. Hur kan jag ha missat det?
Håller helt och hållet med om att den fortplantningsprocessen är riktigt obehaglig jämfört med äggläggarvarianten. Men jag tycker inte att det ena behöver utesluta det andra. Det verkar ju inte vara det effektivaste sättet då det verkar krävas ett offer per ägg och de kan då inte husera ett embryo eller ätas. Men har man ingen drottning får man väl se till att göra en på det sättet först.
Scenen i fråga är ju ganska mörk, så det kan nog vara svårt att se att han håller på att bli ett ägg om man inte vet det i förväg.
Intressant nog förekommer detta äggskaparsätt på åtminstone ett annat ställe som jag känner till, nämligen i Alien vs. Predator-spelet för Atari Jaguar, där man, om man spelar som xenomorfen, kan göra besegrade människor till ägg, vilka då fungerar som extraliv.