Det verkar råda en viss förvirring gällande detta spel, på grund av dess namn. Men Rebelstar är inte samma spel som Julian Gollops tidigare Rebelstar Raiders, även om spelen har många likheter. Man kan väl säga att Rebelstar är en utveckling av Rebelstar Raiders, och ett spel som liknar det framtida X-COM betydligt mer än sina föregångare. Här introducerade Gollop ett flertal koncept som skulle bli viktiga spelmekanismer i hans senare spel.
Grundmekanismen i Rebelstar är dock densamma som i Rebelstar Raiders. Rebellerna måste slåss mot det onda imperiet, och de gör det i turordningsbaserade strider där de måste hushålla med sina handlingspoäng. Den mest intressanta nyheten är att det nu finns fler saker att göra med dessa handlingspoäng än att gå och skjuta. Till att börja med kan man välja två olika sätt att skjuta, antingen ett ”snap shot” som kostar få handlingspoäng men inte är väldigt träffsäkert, eller ett ”aimed shot” som kostar fler handlingspoäng men är mer träffsäkert (även om det fortfarande händer att det missar). Detta innebär ett viktigt taktiskt avvägande, ska du låta din soldat skjuta flera snabba men inte så pricksäkra skott mot en fiende, eller några få (oftast bara ett per runda) som förhoppningsvis träffar? Ska soldaterna stå stilla för att kunna skjuta mer, eller röra sig framåt för att komma närmare fienden och därmed öka chansen att träffa? Olika vapen har också olika kostnader för att skjuta, så att de som kan avfyra många skott för lite handlingspoäng är väldigt effektiva.
Det finns som sagt också andra saker man kan spendera sina handlingspoäng på. Innan man kan använda ett vapen måste man utrusta sig med det, vilket kostar handlingspoäng. Får man slut på ammunition måste man ladda om. Har man ingen ammunition alls kvar måste man kanske plocka upp ett vapen från en fallen fiende eller vän, och utrusta sig med det. Det gäller alltså att hela tiden hushålla med handlingspoängen, om du skickar fram en soldat bara för att inse att du glömt ladda om hens vapen är risken stor att du inte därefter har möjlighet att skjuta den rundan, utan måste hoppas på att fienden inte lyckas träffa soldaten när det är deras tur. Alla som spelat X-COM vet skräcken som infinner sig när man står framför en läskig utomjording och får meddelandet ”not enough time units”, och det är en skräck som började i Rebelstar. Samtidigt är det en stor triumf när en utsatt soldat med sina sista handlingspoäng skickar iväg ett snap shot mot en avlägsen fiende och träffar.
Ytterligare en sak man kan använda handlingspoängen är till ”opportunity fire”, vilket innebär att om en soldat har poäng kvar när rundan är slut kan hen skjuta mot fiender under deras runda om de flyttar sig in i det område som spelaren väljer att soldaten ska täcka. Det kan alltså vara värt att röra sig framåt långsamt så att man har tillräckligt med handlingspoäng kvar för att släppa iväg några skott om en fiende skulle komma traskandes runt hörnet. En annan väldigt användbar funktion som Gollop introducerade i detta spel är ”nästa”-funktionen, alltså man behöver bara trycka på en tangent för att hoppa mellan alla soldater som har handlingspoäng kvar. Mycket användbart för att man inte ska glömma bort någon stackare i ett hörn medans de andra rusar in.
Alla dessa saker är som sagt väldigt intressanta och skulle kunna göra Rebelstar till ett betydligt mer involverande spel än Rebelstar Raiders. Det finns dock vissa problem, främst det faktum att man till skillnad från det tidigare spelet nu bara har en karta med ett uppdrag. Det är i och för sig en ganska stor karta med många små detaljer och med mycket bättre grafik än i föregångaren, och nu går det även att spela mot en datormotståndare. Problemet är bara att datormotståndaren verkar vara ganska korkad, och det finns ett lätt sätt att besegra den, oavsett vald svårighetsgrad. Skicka bara in en soldat i ena änden av fiendebasen, så rusar varenda fiende i basen dit. Medan de är upptagna kan resten av rebellstjärnorna bryta sig in från andra änden och springa bort till basens huvuddator med så gott som inget motstånd alls. Rebellerna vinner direkt när de spränger huvuddatorn, så kan de bara ta sig dit finns det inte mycket fienden kan göra. Fast i och för sig är det kanske lite oschysst mot den stackars ensamma soldaten som måste fungera som bete… Hur som helst är det dock ingen strategi som skulle funka mot en mänsklig motståndare, så Rebelstar är kanske främst fortfarande ett spel för två spelare, likt Rebelstar Raiders. Spelar man mot datorn får man inte chansen att sätta sig in i och utnyttja alla de intressanta nyheterna. Men precis som innan är det problem som Gollop rådde bot på med sitt nästa spel.
Nästa gång: Xenomorfer med pilbågar!