Jag har under många år varit intresserad av det brittiska spelföretaget Games Workshops klassiska miniatyrkrigsspel Warhammer 40,000. Det märkliga med detta intresse är att jag faktiskt ägnat tämligen lite tid åt att faktiskt spela spelet. När jag var yngre köpte jag en del miniatyrer, och gjorde en del kanske mindre lyckade försök att måla dem, men jag satte aldrig ihop någon ordentligt armé, och jag kan inte minnas att jag spelat mer än några enkla skärmlystningar med vad jag hade. Min stora fascination med spelet har istället varit fiktionen kring det, bakgrunden till de olika arméerna och det universum som de lever och krigar i. Denna fiktion har skildrats i regelböckerna till spelet, de ytterligare böckerna med regler för varje specifik armé, diverse prosaböcker, ett och annat datorspel, och naturligtvis i Games Workshops månatliga magasin White Dwarf, som jag under en period köpte regelbundet. Warhammer 40,000 har funnits och utvecklats sedan 80-talet, och den stora mängden fiktion kring spelet har gett oss ett av de mest detaljerade och intressanta science fiction-universumen i nördmedia, enligt min mening. Jag tänker därför försöka ge mig på att beskriva detta universum här på bloggen för de som inte är insatta i det. Och det kan väl inte finnas något bättre sätt att göra detta än genom att beskriva de olika arméerna som krigar ”in the grim darkness of the far future”? Vi börjar med den kanske mest kända armén, den ikoniska symbolen för Warhammer 40,000: Space Marines, även kända som Adeptus Astartes.
Som namnet Warhammer 40,000 antyder utspelar sig spelet långt in i framtiden, närmare bestämt omkring 40000 år efter Kristus (även om denna religiöse figur enligt alla källor är bortglömd vid denna tid använder framtidens människor praktiskt nog ändå samma tidsräkning). Mycket har hänt med mänskligheten under de tidigare årtusendena, men det kan sammanfattas med att vi utvecklade avancerad teknologi, utforskade vår galax och befolkade diverse planeter, vartefter ett antal katastrofer ledde till att vi föll tillbaka i en barbarisk ålder där alla planeter var avskurna från varandra och diverse lokala potentater och krigsherrar styrde. Denna ålder får sitt slut när en man endast känd som ”The Emperor” dyker upp, ingen vet riktigt varifrån. Denne är en smått gudalik människa med oerhörda fysiska och psykiska förmågor, ett skarpt intellekt och en ambition att förena mänskligheten i ett enda galaxomspännande Imperium. För att göra detta behöver han dock en extraordinär armé, och därför använder han sina enorma vetenskapliga kunskaper för att skapa de legendariska Space Marines.
Det första försöket att skapa Space Marines genom genetisk manipulation ledde till 20 stycken extraordinära individer kallade ”The Primarchs”, bara en aning svagare än Kejsaren själv, och ofta beskrivna som dennes söner. Kort efter deras skapande, när de fortfarande bara var bäbisar, hände dock något som ledde till att de slängdes ut i galaxen och landade på olika vitt skilda planeter. Vad som hände exakt är oklart, kanske kidnappades de av mörka krafter, kanske skickade Kejsaren avsiktligt ut dem, kanske smet de på egen hand. Hur som helst ledde det till att varje Primarch växte upp i olika miljöer, omedvetna om sina ursprung, och utvecklade olika personligheter och egenskaper. De flesta av dem adopterades av lokala människor och blev i vuxen ålder stora ledare på sina hemplaneter tack vare sina övermänskliga förmågor. Typ som en lite mer krigisk version av Stålmannen.
Hur som helst, när Kejsaren blivit av med sina söner använde han det genetiska material de lämnat efter sig för att skapa de första faktiska Space Marines, betydligt svagare än Primarchs, men ändå starkare än vanligare människor. När han skapat ett antal legioner baserade på varje Primarch använde Kejsaren dessa för att ena mänskligheten på Jorden (på ett tämligen våldsamt sätt, naturligtvis), och sedan begav han sig ut i galaxen med dem för att leta reda på sina ursprungliga söner. Varje möte mellan Kejsaren och en Primarch var en dramatisk händelse där sönerna ibland direkt underkastade sig fadern, men ibland behövde de övertalas eller till och med besegras i strid på olika sätt. Varje gång han hittade en Primarch gav Kejsaren denne legionen av Space Marines baserade på just hans gener, så varje legion ”uppfostrades” av sin Primarch och fick dennes egenskaper.
Detta är alltså bakgrunden. Men vad är då en Space Marine? Som beskrivits ovan rör det sig om genetiskt modifierade människor, som är större, starkare och smartare. Människorna rekryteras från varje legions hemplanet (ofta genom diverse rituella lekar för att utse vem som är mest lämplig). De får ett antal extra organ implanterade i kroppen som bidrar till deras förmågor, till exempel ett extra hjärta och en körtel som gör deras saliv till en frätande syra (en ganska udda detalj som sällan dyker upp i det faktiska spelet). Den typiske enskilde Space Marine-soldaten är iklädd en kraftfull rustning kallad Power Armour som ytterligare förbättrar deras förmågor, och deras standardvapen är en Boltgun (även känd som ”Bolter”), som avfyrar kraftfulla explosiva kulor. Men detta är som sagt bara den typiske fotsoldaten. Deras ledare brukar ha andra kraftfulla vapen av olika slag, inklusive diverse närstridsvapen såsom det brutala chainsword, ett svärd med ett ”blad” bestående av en motorsåg (definitivt inget man vill ha rakt i hjärtat).
Det finns också en speciell elitenhet med veteraner (och du kan nog föreställa dig hur speciella eliten i en armé som redan är eliten måste vara) som klär sig i en ännu mäktigare rustning kallad Terminator Armour, och är utrustade med ännu mäktigare vapen. I motsatt riktning finns de betydligt lättare utrustade Scouts, som är den nya rekryterna som ännu inte fått möjlighet att bära Power Armour, utan istället ägnar sig åt smygande och infiltration bakom fiendens linjer. Andra specialenheter inkluderar Devastators som bär tunga artillerivapen, och Assault Marines som specialiserar sig på närstrid och ofta är utrustade med så kallade ”jump packs” som gör att de kan hoppa långt. Sedan finns det också diverse fordon som soldaterna kan köra, inklusive brutalt stora motorcyklar, svävande Land Speeders, och diverse pansarvagnar av olika slag. Ett av de mest intressanta ”fordonen” är Dreadnoughts, som är en sorts stora robotar i vars innanmäte det sitter en Space Marine som blivit dödligt sårad i strid, så att han numera endast kan överleva inuti denna sarkofag, men fortfarande kan strida i detta tillstånd.
Som beskrivit ovan var Space Marines ursprungligen uppdelade i legioner (på ungefär 10000 soldater, men i vissa fall mycket större), en för varje Primarch, med sina egna namn, utseenden och egenheter. Så det fanns till exempel legionen Blood Angels, med röda rustningar och ett stort intresse för närstrid, Salamanders i grön rustning och en förkärlek för eldkastare, och Ultramarines med blå rustningar och en tendens att vara en ”allround-armé” utan något speciellt fokus men ändå duktiga på det mesta (alltså det tråkigaste alternativet). I spelets ”nutid” har legionerna blivit betydligt mindre och bytt namn till ”chapters” (dessa består av ungefär 1000 soldater), och det har tillkommit många ytterligare chapters utöver de som är baserade på de ursprungliga legionerna. Många av dessa chapters har blivit berömda i sig själva, och det är möjligt att jag kommer beskriva några av dem i framtida inlägg.
Chapter-indelningen är en av de saker jag gillar mest med Space Marines, eftersom det är en bit av fiktionen som är avsedd att vara till gagn för spelarna av spelet. Vill du spela med Space Marines har du ett flertal olika varianter att välja på, med olika sätt att måla dina miniatyrer och olika sätt att spela. Och om inget av de chapters som Games Workshop skapat tilltalar dig kan du helt enkelt hitta på ett eget chapter med egna färger, eftersom fiktionen antyder om att det finns många ”okända” chapters ute i galaxen. Detta känns som en väldigt viktig detalj i ett spel med miniatyrer som man själv får måla, att spelskaparna implicit uppmuntrar spelarna till kreativitet och fantasi. Som vi kommer att se i framtida inlägg har flera av de andra Warhammer 40,000-arméerna liknande indelningar med samma avsikt, men Space Marine-chapters är det mest klassiska exemplet på det.
Utöver de vanliga soldaterna och elitsoldaterna finns det också ett flertal intressanta officerare i varje chapter. Den högste ledaren är en ”Chapter Master”, som är den starkaste och mest erfarna av alla soldaterna, eliten av eliten av eliten (förr var det naturligtvis Primarchen som hade denna position, men så gott som alla dessa är sedan länge döda, och senare chapters har ju inte någon ursprunglig Primarch). Under honom lyder ett antal kaptener som också är tämligen starka och välutrustade, och dessa styr i sin tur över ett antal skvadroner med soldater, som var och en leds av en sergeant. Det finns också ett antal andra specialister såsom Apothecaries som är läkare, Techmarines som tar hand om tekniken och reparerar fordon, Librarians som har psykiska krafter, och Chaplains som står för soldaternas religiösa indoktrinering (och har tuffa hjälmar i form av dödskallar).
Just religionen är en viktig del av hur Space Marines ser på universum och deras roll i den. De kan faktiskt beskrivas som en blandning mellan soldater och munkar, och har en hel del religiös terminologi i sin organisation (till exempel kallas varje chapters hembas för en ”fortress monastery”, och de kallar varandra för ”broder”). Naturligtvis är det Kejsaren som är deras högsta gud, med Primarchs motsvarande helgon (eller möjligtvis är de tänkta att motsvara Jesus lärjungar). Eftersom de är soldater är Space Marine-religionen tämligen våldsam, och kan på det stora hela ses som fanatisk, för att inte tala om inskränkt och xenofobisk (alla typer av utomjordingar som Space Marines stöter på är per definition oheliga och måste utrotas, och vissa chapters ser till och med ner på ”vanliga” människor), även om det varierar en del från chapter till chapter. Ett centralt tema i Warhammer 40,000 är att det egentligen inte finns någon ”god” armé, de är alla otrevliga och osympatiska på något sätt, och detta inkluderar också Space Marines, mänsklighetens försvarare, som i annan science fiction antagligen skulle ses som ”hjältarna”. Den mänsklighet de försvarar, i form av Imperiet, är inte särskilt trevlig, trots att Kejsaren möjligtvis hade goda avsikter ursprungligen (även om han också ofta antyds ha varit något av en skitstövel). Vad som gör Imperiet, och galaxen i stort, till ett sådant otrevligt ställe kommer vi tittar närmare på i framtida inlägg, då det finns många förklaringar till det.
Avslutningsvis kan sägas att även om Space Marines alltså har sina brister är de ändå en stor favorit bland Warhammer 40,000-spelare. De har ju tuffa rustningar, tuffa vapen, och intressanta bakgrundshistorier. Många spelares första armé var Space Marines av något slag, och de har som sagt blivit själva ikonen för spelet och till och med för Games Workshop i stort. Att det länge stod en Space Marine-staty i naturlig storlek utanför Games Workshops högkvarter i Nottingham är nog det bästa exemplet på deras status inom företaget.
Publicerat av Fredde