Tau (även kända som T’au) är en av de yngsta arméerna i Warhammer 40,000, både i spelet och i dess universum. De dök upp för första gången i den tredje utgåvan av spelet, många år efter att så gott som alla andra arméer blivit etablerade och välkända. De är på många sätt väldigt annorlunda från andra Warhammer 40,000-arméer, vilket föga förvånande har gjort dem något kontroversiella, även om de också har fått många fans under sin relativt korta existens.
I spelets universum är Tau en utomjordingsart som har sin hemplanet i ett avlägset hörn av galaxen, där de länge var så gott som okända för resten av galaxens innevånare. Deras civilisation är strikt indelat i fyra kast, baserade på de fyra elementen. Jord-kastet består av ingenjörer och andra praktiskt lagda Tau, vatten-kastet är diplomater, handelsmän och politiker, luft-kastet är budbärare, piloter och besättning på rymdskepp, och eld-kastet är soldater (de är alltså det kast man ser mest av i själva spelet). I Taus tidigaste historia var de olika kasten i konflikt med varandra, och deras hemplanet skakades av blodiga inbördeskrig som hotade att utrota arten, ända tills ett femte kast dök upp som från ingenstans: Ethereals, mystiska Taus som på något okänt vis lyckades övertyga de andra kasten att gå samman till ett folk och samarbeta under idén om ”The Greater Good”, en filosofi som går ut på att man ska lägga ifrån sig individuella, egoistiska tankar och istället hänge sig till sin roll i kollektivet, för allas bästa. Under Ethereals ledarskap lyckades Tau på några få årtusenden (en relativt kort tid i jämförelse med andra Warhammer 40,000-arméers historier) gå från ganska primitiv teknologi till ett högteknologiskt samhälle, vilket inkluderar rymdskepp kapabla att resa mellan planeter. De började då att expandera ut i galaxen och bilda ett imperium (”Empire” på engelska, till skillnad från människornas ”Imperium”) som än så länge är ganska litet, men snabbt växande.
Vad som gör Tau ganska unika i Warhammer 40,000-galaxen är att de inte enbart expanderar sitt imperium genom militära erövringar, utan även på diplomatisk väg försöker få andra planeter att se hur bra deras filosofi är och övertyga dem att frivilligt gå med i imperiet. Detta innebär att de fått ett flertal allierade bland andra varelser i galaxen, även om de föga förvånande inte har haft några större framgångar hos de xenofoba människorna, de våldsamma orkerna, de högfärdiga eldar, de läskiga necrons eller de djuriska tyranids. Många mer obskyra utomjordingsarter har dock insett att de kan tjäna på att vara delar i en teknologiskt avancerad civilisation, kanske framförallt eftersom resten av galaxen är så otrevlig. Taus mest kända allierade är Kroot, en i jämförelse mycket mer primitiv art med duktiga krigare som brukar hyra ut sig som legosoldater runtom i galaxen, men som svurit lojalitet till Tau-imperiet och utgör en viktig del av dess arméer. Och även om människornas Imperium överlag är lika fientligt inställt till Tau som de är mot alla andra utomjordingar så finns det ändå enskilda människor som genom välgjord Tau-propaganda blivit övertalade att hoppa av Imperiet och gå med Tau, då de utlovas ett betydligt bättre liv i deras ljusa, inkluderande, välpolerade och optimistiska samhälle än i Imperiets mörka, smutsiga, byråkratiska och fascistiska välde. Det innebär även att det kan finnas människor som strider i Tau-arméer, även om det så vitt jag vet inte gjorts några officiella miniatyrer av dem.
Tau har som sagt avancerad teknologi, vilket givetvis inkluderar teknologin de använder i strid. Deras soldater bär hyfsat stryktåliga rustningar, och är utrustade med kraftfulla gevär som avfyrar plasmaskott. Större fordon kan också vara utrustade med ”rail guns”, en modern typ av vapen som accelererar projektiler till mycket höga hastigheter med elektromagnetism. Till skillnad från många andra arméer är Tau nästan helt fokuserade på strid på avstånd. En enskild Tau är inte särskilt fysiskt imponerande, och de har väldigt få närstridsvapen, vilket innebär att de får stora problem om blodtörstiga orker eller tyranids rusar in i närstrid. De försöker därför allt som oftast utforma sin taktik så att de kan använda sin överlägsna eldkraft till att ha ihjäl fienden innan de kommer för nära.
De vanliga fotsoldaterna i Tau-armén är Fire Warriors, som är utrustade med ovan nämnda rustningar och gevär. De har också spejare i form av något mindre tungt utrustade Pathfinders, som försöker smyga sig på fienden och lysa på dem med speciella ”markerlights”, vilket gör det lättare för Taus tunga artilleri att träffa sina mål. Kroot utgör som sagt också en viktig del av Tau-armén. Dessa varelser har en märklig förmåga att kunna äta upp sina fiender och därigenom absorbera deras egenskaper, vilket innebär att de ständigt är på jakt efter nya fiender med användbara förmågor som de kan införliva i sin egna biologi, med förhoppningen att kunna utvecklas till ännu bättre krigare. Till skillnad från Tau är kroot hyfsat bra i närstrid, speciellt eftersom de har ett antal varianter i form av ”evolutionära återvändsgränder”, inklusive snabba kroot hounds och stora biffiga krootox.
Tau-arméer leds ofta av officerare kallade Commanders, men det händer också att de mystiska Ethereals dyker upp på slagfälten. Det är fortfarande oklart vad det är med Ethereals som gör att alla Tau osvikligen lyder deras ord. De påstår själva att de helt enkelt har en filosofi som är så bra att alla Tau frivilligt följer den, men det finns antydningar om att det i själva verket rör sig om någon typ av tankekontroll, kanske genom utsöndring av speciella hormoner eller någon sorts hypnotism eller hjärntvätt. Oavsett vilket innebär en Ethereals närvaro på slagfältet en betydligt höjd moral bland Tau-soldaterna, även om det också innebär att om en Ethereal blir dödad drabbas soldaterna av djup depression, vilken efter ett tag övergår i raseri mot fienden.
Bland Taus krigsfordon är det mest anmärkningsvärda deras Crisis Battlesuits, stora ”rustningar” utrustade med tunga vapen, som är mycket stryktåliga men ändå förvånansvärt rörliga. Det finns många olika varianter på dessa dräkter, inklusive vissa som är nästan lika stora som Titans. Tau använder sig även av mer reguljära tanks, som utmärker sig genom att vara svävare (till skillnad från eldars svävande tanks är de något långsammare, men i gengäld tyngre bepansrade).
Som jag skrev i början är Tau på många sätt en kontroversiell armé bland Warhammer 40,000-spelare. Det största klagomålet mot dem är att de är alldeles för ljusa och optimistiska för att passa in i spelet mörka, pessimistiska universum. Å andra sidan tycker jag att det är en sak som gör dem så intressanta, då deras optimism och idealism ofta krockar på intressanta sätt med omvärlden, och de får svårt att hantera en galax befolkad med hatiska civilisationer, blodtörstiga monster och demoner från helvetet. Samtidigt ska det sägas att Tau inte är helt och hållet ljusa och utopiska, det är inte Star Trek vi har att göra med här. De har ett strikt kastsystem, styrs (kanske) genom tankekontroll, försöker bygga ett imperium genom erövring och propaganda, och det har gjorts antydningar om att de kanske inte behandlar sina allierade riktigt så schysst som de borde. Det är bara det att de i jämförelse med alla andra stormakter i galaxen framstår som den mest sympatiska, trots sina brister. Hur som helst finns det också gott om spelare som gillar Tau. Det har spekulerats om att Games Workshop hittade på dem för att bli större på den asiatiska marknaden, då deras utseende ganska uppenbart är inspirerat av japansk animé, inklusive stora häftiga mechas. Men även i väst finns det spelare som övertygats att kämpa för ”The Greater Good”.
Publicerat av Fredde