Frågan om representation av olika kön, etniciteter, utseenden, sexualitet, etc., är ett ämne som diskuteras och debatteras mer och mer när det gäller elektroniska spel (för att inte tala om populärkultur i stort). Det finns givetvis många sätt att diskutera detta på, men en något grov förenkling kan sägas vara att många personer är trötta på att huvudpersonen i spel (speciellt ”filmiska” storbudgetspel), alltså den karaktär som man mer eller mindre ska iklä sig rollen som, allt som oftast är en vit, gärna brunhårig, man (ja, inklusive Mario!). Med tanke på att spel även spelas av andra människor än vita män är det inte svårt att tycka att det vore vettigt med ett mer mångsidigt urval av spelkaraktärer. Med det inte sagt att bara för att spel har en icke-vit, icke-manlig huvudperson så är allt frid och fröjd, det finns många sätt att diskutera exempelvis hur en sådan huvudperson framställs (speciellt om spelskaparna själva främst är vita män). Men jag tänker inte gräva ner mig så mycket i det, utan i detta blogginlägg fokusera på den ytliga aspekten: Spelarkaraktärernas utseenden och kön.
Ett sätt att kringgå problemet med homogena huvudpersoner i spel kan vara att göra ett spel där spelaren själv får göra val om sin karaktärs utseende och kön. Det kan vara något så enkelt som ”vill du spela som flicka eller pojke?”, men i modern tid har alltfler spel getts mer avancerade funktioner kring karaktärsskapande, där så gott som alla aspekter av utseende, inklusive frisyr, kroppsbyggnad, hudfärg och specifika ansiktsdrag kan bestämmas och justeras i detalj av spelaren innan spelet börjar. I vissa spel går det numera till och med att välja mellan olika röster till sin karaktär. Även här händer det dock ibland att vissa kontroverser och debatter uppstår. Ett exempel är diskussionen kring den populära spelserien Mass Effect. Där kan du välja kön och utseende på huvudpersonen (även om hens efternamn tydligen alltid är ”Shepard”), men under lång tid var det enbart en vit, manlig huvudperson med kort hår (oklart om det är brunt) som syntes i reklamfilmer och på spelens omslag. Mass Effect 3 såldes dock med ett omslag med två sidor, ett med en kvinnlig och ett med en manlig huvudperson. Och i och med släppet av ”Mass Effect Legendary Edition” gavs spelarna faktiskt möjlighet att designa sitt egna omslag. Men detta är inte ett inlägg om Mass Effect (även spelseriens skapare, Bioware, kommer att omnämnas längre fram).
Det finns nämligen ett annat speluniversum som lider av ett något speciellt dilemma när det gäller spel där huvudpersonens kön och utseende kan väljas av spelaren. Star Wars-spel är ju alla del av det famösa ”Expanded Universe”, samlingstermen för alla de spel, böcker, serier och annan media som är baserad på George Lucas sägenomspunna filmserie. Tanken med detta expanderade universum är att all denna media ska vara del av samma kontinuitet, vilket bland annat innebär att karaktärer från en viss bok eller spel senare kan omnämnas i andra böcker eller spel, gjorda av andra skapare. Men vad händer då om en karaktär, som gissningsvis utfört viktiga hjältedåd i galaxens historia, kan vara både man eller kvinna, svart eller vit, människa eller utomjording, beroende på spelarens önskemål? För att inte tala om att spelaren kan skriva in vilket namn på karaktären de vill? Om en annan författare inte bara vill omnämna en sådan karaktär i extremt vaga ordalag, måste de förr eller senare sätta ner foten och etablera vad karaktärens kanoniska namn, kön och utseende är. Det finns med andra ord ett antal karaktärer i Star Wars-universumet som ursprungligen hade egenskaper definierade av spelare, men som sedan fick bestämda, kanoniska egenskaper när de omnämndes i annan Star Wars-media. Personligen tycker jag inte att detta måste vara ett problem i sig. Det jag tycker är intressant är dock att titta på hur sådana kanoniseringar har gjorts utifrån ovan nämnda diskussion om representation.
Det första Star Wars-spelet som kan sägas ha en huvudperson med obestämt kön och utseende är den klassiska rymdflygningssimulatorn X-Wing från 1993. I detta tidiga fall kan det kanske inte sägas att spelaren får ”designa” huvudpersonen i någon större utsträckning, utöver att namnge henom. Det handlar snarare om att rymdpiloten du ikläder dig rollen som är väldigt odefinierad, troligen just för att du ska kunna identifiera dig med hen. Utöver några väldigt utzoomade bilder i mellansekvenser, och en närbild på din uniform med de medaljer du samlar på dig under spelets gång, kan spelet sägas utspela sig från pilotens ”ögon”, även när du inte sitter i cockpiten, så du får aldrig någon uppfattning om hens utseende. Och hen säger aldrig några ord, ger aldrig uttryck för några personliga åsikter eller dylikt. Samtidigt kan det sägas att du spelar en tämligen viktig karaktär i Star Wars-kanon, som deltar i många viktiga uppdrag för rebellerna, och bidrar till många viktiga segrar (inklusive i jakten på planerna till Dödsstjärnan).
Även om själva spelet alltså inte specificerar huvudpersonens identitet i någon större utsträckning dröjde det dock inte länge innan han fick ett officiellt namn och kön. I tidiga utgåvor av spelet följde det nämligen med en liten bok med bakgrundsmaterial med titeln ”The Farlander Papers”, som handlar om en ung man vid namn Keyan Farlander som går med i Rebellalliansen och blir rymdpilot. Tekniskt sett sägs det inte här att han är spelets huvudperson, med det etableras definitivt i spelets officiella strategiguide, som gavs ut samma år, och som beskriver de olika uppdragen i spelet i form av en berättelse om Keyan Farlanders äventyr. Namnet omnämns som sagt inte i det ursprungliga spelet, men i en av expansionerna till det som kom året därpå finns det en kort mellansekvens där ingen mindre än Luke Skywalker pratar med en pilot som han kallar ”Lieutenant Farlander”, och även om man inte får se pilotens ansikte får man höra hans röst när han svarar Luke. Givetvis förekommer Keyan senare i diverse Star Wars-böcker som en bakgrundskaraktär, men det mest intressanta med karaktären tycker jag är att Star Wars-kanon-gurun Leland Chee också specificerade att han medverkade i den stora rymdstriden i filmen Return of the Jedi. Chee pekade till och med ut en specifik pilot som syns i bakgrunden i några scener (spelad av en herre vid namn David Stone), som alltså därmed är retconnad till att vara Keyan Farlander. Därmed har vi inte bara etablerat namn och kön på honom, utan också fått ett utseende. Och det är en vit man med brunt hår det rör sig om.
Huvudpersonen i uppföljaren till X-Wing, det lika klassiska spelet TIE Fighter från 1994 är i princip i samma situation som Keyan Farlander. Du får själv namnge henom i början av spelet, och hen syns enbart långt utzoomad, eller täckt av uniform eller andra kläder. Lustigt nog kan det dock sägas att man i spelet faktiskt får se åtminstone en liten del av hens kropp, då du utöver medaljer nu också kan belönas med tatueringar från en hemlig organisation inom Rymdimperiet, och då får du se huvudpersonens arm. Ljussättningen är dock sådan att jag inte skulle våga mig på att gissa vilken hudfärg armen har. Men även här finns det en text som följer med spelet där huvudpersonens bakgrundshistoria berättas, och det finns återigen en strategiguide till spelet utformad som en berättelse om huvudpersonen. Dessa etablerar att det rör sig om en man vid namn Maarek Stele. Även om han mig veterligen inte retconnats in i någon av filmerna har han dykt upp här och där i Expanded Universe, och fått ett flertal illustrationer. Dessa verkar överlag avbilda honom som en vit man med svart hår, även om jag tycker att en del illustrationer kanske skulle kunna tolkas som att han har en aning brun hudfärg. På en del bilder är han flintskallig, eller möjligen är skallen rakad, vilket en Expanded Universe-författare bestämde sig för att förklara med att Stele tappade håret på äldre dagar. Det kan ju hända den bäste av oss.
Det kan kanske vara värt att i korthet nämna de två andra spelen i X-Wing-serien. I X-Wing vs. TIE Fighter från 1997 kan du spela som antingen rebellerna eller Rymdimperiet, och även om fokuset denna gång ligger på flerspelarläget så finns det även två enspelarkampanjer, en för var sida. Huvudpersonernas identiteter är dock här ännu mer vagt definierad än i föregångarna, och så vitt jag vet har ingen senare Expanded Universe-skapare valt att specificera dem närmare, eller för den delen omnämna händelserna i kampanjerna över huvud taget. I det sista spelet i serien, X-Wing Alliance från 1999, valde spelskaparna att inte låta spelaren namnge huvudpersonen, utan han etableras från början vara en man vid namn Ace Azzameen. Men även om spelets handling till en stor del handlar om Aces personliga äventyr, inklusive interaktioner med många släktingar och vänner, verkar det ändå som att hans egna personlighet lämnas upp till spelaren att själv gissa sig till, då han inte har några repliker (kanske jämförbart med exempelvis Gordon Freeman?). Du får inte heller någonstans i spelet se hur han ser ut. Det känns därför som han är ett mellanting mellan en helt spelarskapad karaktär och en fördefinierad karaktär, åtminstone delvis tänkt att låta spelaren leva in sig i. Ja, så länge du är en man, i alla fall.
Låt oss nu gå tillbaka till 1993, då ett annat minnesvärt (om än kanske inte lika speltekniskt lyckat) Star Wars-spel kom det året, nämligen Rebel Assault. Det var ett banbrytande spel på flera sätt, och det inkluderar det faktum att det var första gången i ett Star Wars-spel som du fick välja kön på huvudpersonen. Hen namnges aldrig i spelet, utan går bara under titeln ”Rookie One”, oavsett kön. Du får bara se huvudpersonens ansikte vid ett tillfälle, och då täckt av hjälm och skyddsglasögon så att bara en liten del av ansiktet syns, kanske för att göra det könsneutralt. Spelets handling är likadan oavsett val av kön, den enda skillnaden är huvudpersonens röst. Det mest intressanta från detta perspektiv är då att en kvinnlig medpilot, Ru Murleen, vid ett tillfälle bjuder huvudpersonen på en drink efter ett uppdrag, och de två ses sittandes själva och prata i en bar innan nästa uppdrag börjar. Det är gissningsvis oavsiktligt, men det skulle kunna tolkas som ett av de tidigaste tillfällena i Star Wars-media där det antyds en romans mellan två kvinnor, om du nu väljer den kvinnliga huvudpersonen. Men det är ju fullt möjligt för två arbetskamrater att ha en helt icke-romantisk afterwork också.
Intressant nog avbildas Rookie One som kvinna på ett samlarkort från 1995. Men samma år kom också en uppföljare till Rebel Assault, som till stor del består av live action-filmsekvenser. Spelskaparna verkar då ha bestämt sig för att det var för mycket jobb att spela in två helt olika historier med kvinnlig och manlig huvudperson, utan valde att enbart låta dig spela som en manlig (vit, brunhårig) Rookie One, vilket därefter också blivit kanon (även om han lustigt nog fortfarande inte gavs något riktigt namn, och aldrig fått det senare heller). I detta spel är det mer uppenbart att han och Ru Murleen är romantiskt intresserade av varandra, vilket jag väljer att använda som ”bevis” för att den icke-kanoniska kvinnliga Rookie One också var kär i henne. Men då är vi ute i ”headcanon”-territorium, så låt oss istället gå vidare till nästa spelserie.
Och det är en spelserie som själv verkar ha lite problem med vad dess officiella namn egentligen är. Ibland kallas den ”Dark Forces”, ibland ”Jedi Knight”, men oavsett vilket består den av ett gäng omtyckta FPS som i huvudsak har en förutbestämd huvudperson, den gamle nördfavoriten Kyle Katarn (även han en brunhårig vit man). I det fjärde spelet i serien, Jedi Knight: Jedi Academy från 2003, får dock spelaren istället designa sin egna karaktär, och kan nu inte bara välja kön utan även utseende, inklusive hudfärg och kanske ännu mer intressant om hen ska vara människa eller någon av de klassiska Star Wars-utomjordingarna. En annan intressant sak är att spelaren dock inte kan namnge karaktären, utan oavsett kön och utseende får hen namnet Jaden Korr. Detta låter som ett ganska typiskt påhittat Star Wars-namn, men en del läsare är nog medvetna om att ”Jaden” är ett ”riktigt” namn också, och faktiskt ett könsneutralt sådant. Min gissning är att spelskaparna gav huvudpersonen ett bestämt namn för att spelens röstskådespelare skulle ha något att kalla hen, då det ofta kan bli lite krystat när ett spel med röstskådisar måste ha dialog som dansar runt att namnge huvudpersonen. De ville nog inte upprepa konstigheterna kring ”Rookie One”.
Jaden fick faktiskt en ganska gedigen karriär i Expanded Universe efter spelet, inklusive att vara huvudpersonen i ett antal böcker. Beskrivningen av Jaden i böckerna, och utseendet på omslagen, etablerar att han är en vit människa av manligt kön, med brunt hår. Författaren till böckerna, Paul Kemp, lär faktiskt ha fått en del önskemål från fans att låta Jaden Korr vara utomjordingsarten Kel Dor istället för människa, vilket definitivt hade varit mer intressant. Nu är istället det mest intressanta med Jadens utseende att han senare odlade ett skägg, för att efterlikna sin gamle läromästare Kyle Katarn. Det kan också vara värt att nämna att eftersom Jaden är en jediriddare så kan du i spelet välja hur hans ljussvärd ska se ut, men även här etablerade Paul Kemp i böckerna ett specifikt utseende: Jaden bär ett ljussvärd med lila klinga, och ett med grön klinga. Inget coolt dubbellbladigt svärd som Darth Maul, med andra ord.
Ett annat spel som jag bara tänker nämna i korthet är det något misslyckade MMORPG:et Star Wars Galaxies från 2003. Jag har inte spelat det själv, men från vad jag läst mig till kunde man där skapa en spelarkaraktär av valfritt kön, namn och utseende, inklusive olika utomjordingsarter. Någon kanonisk version av denna huvudperson har mig veterligen aldrig etablerats, hen verkar inte ens ha fått någon egen artikel på den annars så allomfattande Star Wars-wikin Wookieepedia. Det kan i alla fall vara kul att nämna att både Keyan Farlander och Maarek Stele dyker upp i spelet!
Nu återvänder vid till det tidigare nämnda spelföretaget Bioware, och deras första Star Wars-spel, RPG:et Knights of the Old Republic, även det från 2003. Och även här kan du välja kön, namn och utseende på spelets huvudperson, även om du denna gång enbart kan spela som människa. Det valbara namnet gör att spelets talade dialog, som ovan nämnts, kan låta lite konstig när karaktärerna konsekvent undviker att säga huvudpersonens namn, men det funkar ändå för det mesta. Det låter kanske lite konstigt att säga det, men jag kan faktiskt inte berätta vad huvudpersonens kanoniska namn är utan att det är en spoiler, då en viktig del av spelets handling är det dramatiska avslöjandet av huvudpersonens riktiga namn, oavsett vad du valt att kalla hen. Det enda jag kan säga är att namnet så vitt jag vet är ett fiktivt Star Wars-namn, och därmed också könsneutralt. Det är även detta namn som huvudpersonen gått under i alla sina senare framträdanden, så jag rekommenderar att ni inte söker för mycket kring det på Wookieepedia eller dylikt innan ni spelat spelet. Och jag kan varmt rekommendera att ni spelar det, då det är en riktig klassiker bland Star Wars-spel av många skäl, inklusive handlingen.
I spelets direkta uppföljare, Knights of the Old Republic II från 2004, finns en annan huvudperson (jag återkommer till henom), men huvudpersonen i förra spelet diskuteras en hel del, dock utan att karaktärerna specificerar könet på hen. Några år senare etablerades det dock i andra källor att huvudpersonen var man, även om det skulle ta ytterligare ett tag innan hans utseende bestämdes (det finns ett flertal serier och annat material där han förekommer, men där döljs alltid hans utseende av kläder och dylikt). Det var i MMORPG:et The Old Republic från 2011, som kan sägas vara det tredje spelet i Biowares Star Wars-spelserie, som han till slut fick ett kanoniskt utseende, och det först i en av expansionerna som kom ytterligare några år efter att spelet ursprungligen gavs ut. Efter många äventyr och hårda strider står din nya spelarkaraktär till slut öga mot öga med huvudpersonen från det första spelet, som tar av sig sin mask och visar sig vara… en vit man med brunt hår. Jag måste säga att jag byggt upp en del förväntningar när jag kommit så långt i The Old Republic, och blev en smula besviken över det avslöjandet.
Men låt oss nu diskutera huvudpersonen i Knights of the Old Republic II. Likt det föregående spelet kan man välja namn, kön och utseende på hen (och likt föregångaren påverkar valet av kön handlingen en aning, då det innebär att du kan ha romantiska relationer med olika karaktärer av motsatt kön). Viss reklam kring spelet beskrev huvudpersonen som man, men några år senare etablerades det i andra böcker att hon är en kvinna, vid namn Meetra Surik (jag vet inte om det namnet har något specifikt ursprung, eller bara skapades på måfå). Äntligen fick vi alltså en kanonisk Star Wars-spelarkaraktär av kvinnligt kön! Hennes kanoniska utseende specificerades dock aldrig noggrant, även om hon faktiskt också dök upp i The Old Republic. Där förekommer hon dock enbart som ett kritvitt spöke, så det är oklart vilken hudfärg eller hårfärg hon egentligen har. Jag vill gärna tro att hon inte är vit och brunhårig.
Och sedan har vi The Old Republic, som ju som sagt är ett MMORPG, och kanske av den anledningen ger spelaren möjligheten att vara väldigt detaljerad när det gäller karaktärsskapande, inklusive val av namn, kön, utseende och nu återigen också möjligheten att inte enbart spela som människa, utan även som ett ganska stort antal olika utomjordingar, även dessa med olika möjliga hudfärger, eller i vissa fall åtminstone nyanser på hudfärgen. Vad som är speciellt intressant, och potentiellt ger kanon-bestämmare mycket arbete, är att du kan välja mellan åtta olika yrken (fyra för den goda Republiken och fyra för det onda Sith-imperiet), och varje yrke har sin egna separata handling, vilket innebär att spelet kan sägas ha åtta olika huvudpersoner vars berättelser alla är en del av samma kanon. Men faktum är att nästan ingen av dessa huvudpersoners identiteter har specificerats alls i några andra Expanded Universe-verk. Spelskaparna själva har av uppenbara skäl inte velat göra det, men jag misstänker att anledningen till att ingen annan heller har gjort det är eftersom Disney köpte upp Star Wars året efter att The Old Republic släpptes. Det innebar bland mycket annat att hela Expanded Universe i princip lades ner, och Disney började om med ett helt nytt Star Wars-kanon (även om det givetvis lånar en hel del saker från det gamla). Därmed fanns det inte mycket tid för Expanded Universe-skapare att komma med specificeringar av The Old Republic-huvudpersonerna, och nu lär det aldrig bli av, även om The Old Republic fortfarande hålls igång och får nya uppdateringar då och då, kanske som den sista utposten för det gamla Expanded Universe.
Men några detaljer kring några av karaktärerna hann ändå slinka igenom, även om mycket av det utgår från ganska lösa antaganden snarare än medvetna kanon-val. Karaktärernas har inga kanoniska namn, men var och en av dem får vid något tillfälle en titel av något slag, som använts som namnen på deras respektive Wookieepedia-artiklar. Så exempelvis kallas jediriddaren ”The Hero of Tython”, Sith-spionen ”Cipher Nine”, och så vidare. Om du väljer att spela som yrket ”Sith Sorcerer” ges du i slutet av handlingen en ”Darth”-titel, som varierar beroende på val gjorda under spelets gång, och Wookieepedia-författarna har bland dessa valt ”Darth Nox” som artikelnamn. Denna Sith-magiker kan också tekniskt sett sägas ha ett kanoniskt efternamn, eftersom du under handlingens gång får veta att hen är ättling till en Sithlord vid namn Aloysius Kallig, och därmed gissningsvis själv också heter ”Kallig” i efternamn. Men det är som sagt bara ett ganska löst antagande. Kallig får också under sina äventyr en speciell heltäckande hjälm (som tidigare tillhört förfadern) som hen bär under så gott som hela spelet, och det kan kanske därmed ses som ett sorts kanoniskt ”ansikte” (att jämföra med exempelvis gamle käre Darth Vader). Vad gäller Sith-spionen ”Cipher Nine” är det också intressant att nämna att om du väljer att hen ska vara en specifik utomjordingsart, en blåhudad Chiss (samma som den välkände Star Wars-karaktären Thrawn), så får du lite extra dialog och små tillägg till handlingen på vissa ställen. Personligen väljer jag att se det som att spionen högst troligt kanoniskt är just Chiss, men då är vi troligtvis i ”headcanon”-territorium igen.
Det finns också en spelarkaraktär från The Old Republic som har ett kanoniskt kön, nämligen den med yrket ”Jedi Consular” (och som under handlingen får titeln ”The Barsen’thor”). I en bok som gavs ut till Fantasy Flights Star Wars-rollspel omnämns denne karaktär på några ställen som ”han”, så det är alltså återigen en karl det rör sig om. Lustigt nog retconnades det också i samma bok att han efter sin död begravdes i en katakomb som besöks av den tidigare nämnde Jaden Korr i Jedi Academy-spelet (och denna sorts retcon påminner mig också om hur Keyan Farlander retroaktivt hamnade i en Star Wars-film). Som tur är etablerades dock aldrig något utseende på honom, så jag kan hålla fast vid hoppet att han inte är en vit man med brunt hår.
Som sagt, efter att Disney köpte rättigheterna till Star Wars skapades en helt ny kanon som likt det gamla Expanded Universe (numera kallat ”Legends”) omfattar all ny Star Wars-media, givetvis inklusive spel. De flesta spel som getts ut under Disney har haft förutbestämda, namngivna huvudpersoner, och ärligt talat har det i skrivande stund inte kommit tillräckligt många spel för att jag skulle komma med någon åsikt om hur bra eller dålig representationen är. I Battlefront II från 2017 är huvudpersonen i enspelarläget en något mörkhyad kvinna vid namn Iden Versio, medans huvudpersonen i spelen Jedi: Fallen Order från 2019 och det kommande Jedi: Survivor är en vit man vid namn Cal Kestis. Men han är åtminstone rödhårig, inte brunhårig. Det finns dock ett nytt Star Wars-spel där du återigen kan designa din karaktär och bestämma hens namn och kön (och nu även välja mellan flera olika röster), nämligen Star Wars Squadrons, en uppenbar andlig uppföljare till de gamla X-Wing-spelen. Faktum är att bland de namn som du kan ”slumpa” fram till karaktären finns både ”Maarek Stele” och ”Ace Azzameen” (men inte ”Keyan Farlander” av någon anledning). Ännu mer intressant är att inga av valmöjligheterna vad gäller karaktärens utseende eller röst är låsta till ett specifikt kön, så du kan exempelvis skapa en karaktär med ”kvinnlig” kropp och ”manligt” ansikte. Det är med andra ord det första Star Wars-spelet där spelskaparna avsiktligt låter dig kunna skapa en transsexuell, genderfluid eller icke-binär huvudperson.
Eftersom Squadrons har en historia som utspelar sig från både rebellernas och Rymdimperiets perspektiv får du faktiskt skapa två olika huvudpersoner, en till varje sida. Ännu så länge har dessa karaktärer inte omnämnts i någon annan Star Wars-media, så det har inte etablerats några kanoniska namn, kön eller utseenden. Deras Wookieepedia-artiklar är titulerade efter deras pilottitlar, alltså ”Vanguard Five” för rebellen och ”Titan Three” för imperiepiloten. Det kan därmed sägas att de ännu så länge har något gemensamt med Rookie One. En sak som kanske kan tolkas som ett möjligt kanoniskt utseende är hur de avbildas på omslaget till spelet. Imperiepilotens ansikte är helt dold av en hjälm, men en del av rebellpilotens ansikte syns faktiskt, och jag tycker det ser ganska kvinnligt ut. Men det är nog bäst att jag inte gör några fördomsfulla antaganden kring könstillhörighet utifrån utseendet, när nu spelskaparna inte gjort det. Jag vill bara att hen inte ska vara ytterligare en vit man med brunt hår!
Publicerat av Fredde